Luftfilter?

Kristoffer

Medlem
16 dec 2013
26
0
1
Falun
Har köpt en begagnad Polaris IQ Dragon Turbo (800cc fyrtaktare) från 2008.
Skulle byta luftfilter och oljeluftnings element (av skumplast) då de som sitter på är genomsura av olja och kom i samma veva på tanken att eventuellt sätta på ett sportluftfilter. Det genererade ett flertal andra frågor som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att få svar på.

1. OM jag sätter ditt ett sportluftfilter, måste det vara av någon speciell storlek? Fyller storleken någon funktion i det här fallet?

2. Måste jag göra andra inställningar/modifieringar för att skotern skall fungera optimalt efter ett sådant byte?

3. För och nackdelar med att ha ett sportluftfilter?

4. Påverkar det turbon negativt?

5. Måste jag ändå ha någon form av oljeluftnings element?

Vore som sagt tacksam för svar på dessa frågor så att jag kan välja rätt...Tusen tack på förhand ni som svarar!
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
1. Eftersom det här handlar om en fyrtaktare så är det inte så kinkigt med hur tätt och stort luftfiltret är som det är med en tvåtaktare. Det enda som kan hända är att om luftfiltret är alldeles för tätt så surar motorn ner (blir choke-effekten då, vilket är att det blir så tätt så att motorn suger bränsle istället för luft) och är det är "för lite tätt" så kan det komma in snö i insuget vilket självklart inte är alldeles optimalt.

2. Som jag skrev innan så ifall det är för tätt (vilket jag antar att det inte är eftersom så jag har förstått det så är själva grejen med sportfilter att de inte är lika täta som original) så kan det betyda att du måste bestycka om eller vad man nu gör med inspruts- motorer...

Är det så att filtret inte är tillräckligt tätt och släpper in snö så kan man köpa "snösockor" som man trär över filtrena/filtret som är gjorda av tyg som inte släpper igenom snö.

3. Fördel: Mer luft: bättre prestanda. Det är typ det.
Nackdelar: Mer luft: större risk för att snö sugs med in. Åtgärdas med snösockor.

4. Nej.

5. Ingen aning, förstår inte varför det skulle ändras beroende på om du har originalfilter eller sport.

Mvh//
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
5. frun hade en 750 4-takt antar att det är typ samma, luftslangen från oljeexpansionskärlet går till luftburk/ luftfilter. Anledningen antar jag är miljöskäl eftersom alternativet är att hälla ut oljan i naturen. Om du har lite att göra och hatar naturen så kan du bygga om men om jag vore du så skulle jag köra med original, filtret är oljigt.

det var ett tag sen men jag tror du ska vara uppmärksam på oljenivån om du tippar skotern åt vänster.