Luftning broms

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Är det någon som har något bra knep å lufta bromsen??
har gjort enligt verkstads handboken men den är fortfarande som en blöt tvättsvamp och tar 1 cm från styret. Har bytt olja. broms kolisarna har mer än 0.2 inch (5mm) kvar.

Patrik

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hmm äre inte bara att fylla fullt i behållaren, öppna nippeln (var redo med typ en slang eller liknande för att trä på så slipper du en massa klet överallt) och pumpa på bromsen tills det trycker ut olja, håll nere handtaget, skruva igen nippeln och testa :) Upprepa tills du har bromsen som du vill!

-Carleen

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Brukar funka att lufta genom behållaren också. Fyll på och sen sitter du bara och pumpar på bromsen hela tiden så luften pressas upp dit, tar dock lite längre tid men funkar :) Annars så måste du ha nå läckage nånstans.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Trä på en slang på nippeln
Får du ut bubblor?
Har du stålomspunnen slang?

2dl bör ha fått ur luften..

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Kan bara säga att jag har samma problem på F6, tror det beror på beläggen, byt till nya ska du se. Borde inte vara så, men funkar....

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Trode det var huvudbroms cylindern som felet var. Hytta ett begat från lyckselebil dem.
Byte och lufta ungeför samma. Men nu blir det iallafall stumt 2, 5cm från styret.
Ska jag jaga och se om det går å få tag på tätningar tillbhuvud cylindern. Tack för all hjälp!!

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Brukar inte vara så känsligt på skoter...
På downhillcykeln så måste då jag dra ur all luft ur oljan. Men prova först att byta till en olja av bättre kvalité :)

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
efter följande åtgärder är det bra men inte nöjd.
Nya belägg.
ny olja.
använt en spruta modell större trycka in olja bakvägen.
sen av luftning med hjälp av vakuum.
hittar jag felet så återkommer jag:-((

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Har samma problem med min F6:a.
Beläggen du bytte till, var det AC original eller kopior?
Kan du länka till den sprutan du köpte för att spruta in oljan?