Lufttryck Brännapulan Royal Air?

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Någon som har koll på rekommenderat tryck samt max?
Fick inte med någon manual och dom är inte värst duktiga på att svara i telefon eller mail.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Vi har haft våran i 3 år och vill minnas att du kan ha rejält med tryck i bälgen om du vill, det är ju en firestone lastbils bälg.. Har för mig med 2 vuxna brukar vi köra med 4 bar.. är inte helt säker.. Brukar alltid fara förbi macken när vi lastat för att optimera. Det är svårt att ha samma tryck för både 1 och 2 personer
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Absolut kan jag testa mig fram, gjorde det igår men ville veta hur mycket man vågar pumpa :D vill inte spränga den. Snackade iaf med Brännapulkan idag, dom tyckte börja med 2 kilo och sen öka till 3-4 kilo. Bälgen var iaf godkänd för 15 kilo så finns lite marginal :D
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Ok, måste själv säga att det finns ingen med bättre komfort är royal air. Har haft en Nila pulka tidigare och den var inte i närheten samma komfort över guppen som med royal air. Däremot är det lite detaljer som jag stör mig på.
* poppnitar som inte är på rätt ställe där man skall fästa kapellet
* svetsloppor som inte är bortpolerade innan lackning
* 1 av de 3 rören på pakethållaren är inte i samma nivå, den som är närmast pulkan är lägre än de andra, vilket gör det sämre att fästa lådor på.

Annars som sagt en riktikt skön pulka att åka i.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Skaffa er en pump som ni har bak i pulkan så att ni kan justera trycket på väg, med rätt tryck är den underbar men med fel inte lika kul.

Har åkt/kört med denna i 3 år nu och är supernöjd
Men som sagt skaffa en pump, typ en sån här: http://www.gammelgarnverkstad.se/spectra-fotpump-air-fuel/303-0
Jo det är klart att föredra med pump... Är erat kapell bra ditsatt med samtliga hål? Problemet i våran är när stänger delen över taket.. alltså där du kan dra upp 2 dragkedjor. Där skall man ju sätta över nitarna och vrida för att låsa, men nitarna är helt fel så det går inte att fästa på 2 av dem.

Hur har putsningen efter svets fungerat på eran? är det många svetsloppor som gör sig synliga under lacken, eller galvningen beroende på vilket år ni köpte eran?
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Har också ett vred där kapellet ska fästas som inte går använda, det sitter lite fel, kan aldrig vara provat innan leverans av pulkorna att grejorna passar ihop....inte bra.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Inget problem med våran, verkar som att de haft problem på senare tid i sådana fall?
Jo det är nog inte på alla, men som sagt tidigare det kan inte vara passat.. vi fick kapellet för sig och pulkan för sig.. Men iof inte så jobbigt att fixa, borra bort de gammla poppnitarna, borra nya hål på rätt ställe och poppnita fast... Men allt skall ju genom händerna och det har inte blivit av för oss.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Nu under påsken testade jag lite med trycket. Med 2 vuxna och 2 barn i pulkan. uppskattningsvis 200kilo var 3.5-4 bar rätt bra. Åker man själv, ca 100kilo räckte det med ca 2.5..

Är mer och mer imponerad av komforten i denna, så länge man har rätt tryck i bälgen för vikten som skall dras.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Körde själv med 3,5 bar en vuxen och ett barn, dock fullastad med ved, grill och murrikka.