Lustgas till polaris

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har sneglat ett tag på ett lustgas kit till skotern. Någon som har monterat liknande och har synpunkter/åsikter om det är en bra investering??

Något speciellt man ska tänka på vid montering/vid körning m.m??

Tack på förhand

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har sneglat ett tag på ett lustgas kit till skotern. Någon som har monterat liknande och har synpunkter/åsikter om det är en bra investering??

Något speciellt man ska tänka på vid montering/vid körning m.m??

Tack på förhand
Om jag ska dra min åsikt till sin spets, så är det att kasta pengarna i sjön. Kul ett tag, coolt att visa polarna, men sen är det inte så mycket mer.

Min åsikt är att lustgas passar vid show/utställningar och vid dragracing, men inte så bra annars.

Trimma på riktigt istället, roligare att ALLTID ha effekten där, istället för att bara ha extra krut korta stunder. Vet inte vad du har för maskin, men det finns ju massor av färdiga trimprodukter att köpa till alla märken nuförtiden. En ordentligt utförd portning är ju inte så dumt, tex...

Nej, jag har inte haft lustgas själv, men en polare hade det ett tag, men han blev less snabbt.

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Om jag ska dra min åsikt till sin spets, så är det att kasta pengarna i sjön. Kul ett tag, coolt att visa polarna, men sen är det inte så mycket mer.

Min åsikt är att lustgas passar vid show/utställningar och vid dragracing, men inte så bra annars.

Trimma på riktigt istället, roligare att ALLTID ha effekten där, istället för att bara ha extra krut korta stunder. Vet inte vad du har för maskin, men det finns ju massor av färdiga trimprodukter att köpa till alla märken nuförtiden. En ordentligt utförd portning är ju inte så dumt, tex...

Nej, jag har inte haft lustgas själv, men en polare hade det ett tag, men han blev less snabbt.
X2...

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå

Skotern jag har är en edge 700, portning planerar jag att ordna till nästa sommar.. Hittade ett "billigt" kit som suttit på en edge tidigare som ska ge ca 30hp, därav mitt intresse av det. Att trimma upp 30hp som jag har "hela" tiden kommer kosta mycket pengar! och jag tycker inte det är värt dem pengarna.

mvh

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
blir nog svårt att trimma upp 30hk..men de är stor skillnad att ha 20hk extra från botten än bara just för några sekunder....
plus att du snackar om att de kommer kost MKT pengar att trimma.visst de kommer de.säkerligen ett X antal tusen kr..men bara för att kittet är billigt å köpa nu..du kör med lustgasen några gånger.sen ska tuben fyllas på.och de om nånting är INTE gratis

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
blir nog svårt att trimma upp 30hk..men de är stor skillnad att ha 20hk extra från botten än bara just för några sekunder....
plus att du snackar om att de kommer kost MKT pengar att trimma.visst de kommer de.säkerligen ett X antal tusen kr..men bara för att kittet är billigt å köpa nu..du kör med lustgasen några gånger.sen ska tuben fyllas på.och de om nånting är INTE gratis
Visst är det som du säger att det inte är samma sak som att ha "fasta" hästar.
Men man får se det som ett komplement inte nåt man använder hela tiden.

Nu vet inte jag vad gasen kostar men jag kan via jobbet köpa ut gasen bra mycket billigare!

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
jag säger som dom andra, skippa gasen o trimma på riktigt,
motorn kommer ju delvis ta mer stryk när du kör med lustgasen, den tar ju äve styk om du trimmar, men de blir mkt roligare o köra med 30 hk mer hela tiden än och ha det några sekunder bara.

Men i längden kommer ditt lustgas historia kosta mer i längden än en portning eller svarvning av topp.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har kört med gas till min edge 700 -01 nåra år nu. det kostar upp emot 400 att fylla en flaska (dvs mindre än en full tank). Det som var sämst var att ställa in rätt mängd soppa/gas förhållande annars ser jag inga problem med lustgas 50 hk+.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Det största problemet som jag ser det är variatorbestyckningen. För hur bra funkar den när du helt plötsligt lägger på 30-50 hästar? Altenativet är att åka med för tunga vikter men då går den inte optimalt när du inte trycker på gas.
Så det enda rätta är att trimma motorn på "riktigt". Sen ev då lägger du på lustgasen och ha som backup om du hamnar i knipa :)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det största problemet som jag ser det är variatorbestyckningen. För hur bra funkar den när du helt plötsligt lägger på 30-50 hästar? Altenativet är att åka med för tunga vikter men då går den inte optimalt när du inte trycker på gas.
Så det enda rätta är att trimma motorn på "riktigt". Sen ev då lägger du på lustgasen och ha som backup om du hamnar i knipa :)
Absolut blir det knepigt att få till variatorbestyckningen! Blir en kompromiss och det känns inget bra!
Portning på den kommer som sagt till våren alt. efter jul redan..