lyfta ur motor G-type

gtypen

Medlem
8 jan 2011
24
0
1
Tänkte byta kolvar i 494 rave. lossade cylindrar på plats men tänkte att de är lika bra att byta lager och packboxar när jag ändå byter kolvar.

variatorn gick att kila lös utan mycke våld. men kanske ska låta den sitta kvar och använda den för att spärra motorn?
den går ändå inte få lös helt tar i buken.
fixat avdragare för variator.
vågar man använda mutterdragare?
eller ska man spärra motorn och ta i och dra och knacka?

Enduro 500 G-type -98 (494 rave)

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
ja du, den kan sitta utav he--ete. Dra åt variatoravdragaren så hårt du kan och prova skrälla loss det, men slå inte på skivorna så de blir skeva. Lycka till.

gtypen

Medlem
8 jan 2011
24
0
1
själva variatorn går få lös.(förutom att den tar i buken som sagt men de går ordna) kilade gummiklubban mellan skivorna lite lätt. gjorde de innan jag fick hem avdragaren idag (orginal så den borde funka bra)
men de är innerskivan kvar att ta lös.
är de lättare om man sätter tillbaka variatorn på axeln och spärrar motorn med typ spännband på den.? (inga cylindrar på motorn just nu)
vore tacksam med lite tips så jag kan få lös den innan helgen.
värma axeln eller?

gtypen

Medlem
8 jan 2011
24
0
1
provat med mutterdragaren. men min kompressor är egentligen för klen för mutterdragaren.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
när jag skulle bort med innre skivan så tog jag en tving på den som jag höll mot med medans man drog på avdragaren. fungerade finfint

gtypen

Medlem
8 jan 2011
24
0
1
de hjälper väl inte å värma nått.
mutterdragaren verkar inte orka. måste kanske köpa ett mothåll eller haka spännband i hålen i variatorn.
blir väl 1m rör och dragskaftet får se vad som ger sig.
om metoden med vatten i hålet och dra dit bulten med gängtejp och ut i kylan funkar vore de ju lindrigt.

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Värme kan visst hjälpa då det är stål i axeln och aluminium i variatorn , men var försiktig. Tror nog hellre på att förska skrälla loss den.

gtypen

Medlem
8 jan 2011
24
0
1
inte haft tid å skruva på ett tag.
tänkte byta packboxar. och ev nått lager till veven. bara lossa alla bultar för att dela blocket antar jag. hur mycke måste man knacka för att få isäl halvorna?
behöver väl inte ta ur pump axeln?

behöver man ta lös stator och svänghjul?

Last edited: