Lyfthandtags konstruktion?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har ju förberett i mitt rack bak med hål på varje sida för en axel som skall funka som lyfthandtag bak. Frågan är om jag behöver se till att detta inte kan snurra? Tänkte på om det bara räcker att det "kläms" fast med skruv och bricka eller om jag bör göra nån arm som hindrar den från att snurra.

Det blir ju lite samma princip som t.ex. Polaris har på sin RMK

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Vet inte riktigt hur du menar eller hur ditt rack ser ut men kan bifoga en bild på hur jag gjorde min båge, den är låst på detta vis och den snurrar inte.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK så du har bara brickan + skruven som låser den mot fästet? Det är samma princip som jag har med ett fäste med hål i

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ja men sen är själva lyfthandtaget nersvarvat i ändarna så den har samma dimension som hålen på fästet. Tror fästet är 5-6mm tjockt då gjorde jag nersvarvningen på bågen bara 4mm så den sticker in i hålet men inte hela vägen, och på så sett nyper den fast bågen.

Jag är värdelös på att förklara men hoppas du förstog :) Annars får jag slänga upp en liten ritning :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nej förstår precis...ungefär nåt sånt jag tänkt mig också. Så det är en axel hela handtaget?

Jag fundera på att ha rör i mitten och sen svarva fästen i ändarna typ som dina

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ja min båge är svarvad ur en hel aluaxel, så "brickorna" på insidan är alltså en del av själva lyfthandtaget, och det är på utsidan av dom som det nersvarvade utsticket är som passar i hålen på fästena

Kom på att jag har bilder när den inte är monterad, lättare att se konstruktionen då :)

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Varför har man egentligen inte ett lyfthandtag som går runt på sidorna en bit? Sällan man står rakt bakom skotern och lyfter, speciellt inte när man är 2 som lyfter (yamaha style)