Lynx 05 vs lynx 06

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Det var bara Rave 440 som fick PPS till -06. 600an har alltså RCG.

Framvagnen är uppdaterad på -06orna, dock så ska alla -05or även vara uppdaterad på garantin.

Dom är faktiskt ganska lika varandra i övrigt. På utsidan är skillnaden stor med annan plast, form i tunnelslutet osv.
Var nåt mer också.. men det står helt stilla i huvet :hmmmm:

Har själv en -05a och är väldigt nöjd med den :) bara fråga om det är nåt speciellt du undrar över.
 

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
skiljer sig pps och rcg mycket?
hört att pps ska vara helt överlägsen?

och hur kan man kolla om 05:ans framvagn är uppdaterad?
Hänger du med bra i leden med din 05:A?
och hur funkar den in lössnön?
funderar starkt på en lynx enduro 600 sdi:)tycker tyvär att dom är lite dyra på blocket:(
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag har ingen egen erfarenhet av PPS, men den sägs ju vara grym. Bästa boggien på marknaden enligt många :)

RCG-boggien fick mycket kritik när den hängde med från evo till r-evo, att den inte gjorde sitt jobb lika bra i det nyare chassiet. Men jag förstår inte riktigt vad exakt det är dom klagar på, borde vara schimsningen eftersom att den var väldigt mjuk orginal... för jag tycker den funkar kanon. Enligt mig så är den bättre än i min förra -02a.

Gillar man att köra rulle så är RCG perfekt, men samtidigt så tycker jag inte att man förlorar förmågan att köra fort efter led heller för den delen. Vill man resa så går det utmärkt, vill man inte så går det lika bra.

Det har tagits upp tidigare vad exakt som var skillnaden i framvagnen, men jag har förträngt det. Tycker mig minnas att det bara var nåt extra, förstärkande, stag. Någon annan kan ju bekräfta/rätta mig.

Går så bra som en kort maskin kan gå i pudret, gör absolut inte bort sig! Med en 44mm matta så paddlar det på rätt bra. Den lyfter ju på skidorna ganska lätt.. så det blir ju inte plogeffekten som många andra maskiner har en tendens att få.

Far iväg och provkör en så bildar du dig din egen uppfattning. Enligt mig är en -05a ett bra köp som man kan hitta till väldigt rätt kurs (om man har lite is i magen) :)

Mvh
 

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Tänkte jag skulle åka iväg i helgen och kika på både en 800:A och en 600 och bilda mig en egen uppfattning om hur den går:)

tack för alla svar ska bli kul att se hur den går:)
 

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Men om det är samma boggie i o5-07 som det är i 01-05 är den bra då och skiljer det så mycket på skotrarna eller kan man åka en 02 a lika bra?:O

framvagnen lär väll vara en stor skillnad?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Men om det är samma boggie i o5-07 som det är i 01-05 är den bra då och skiljer det så mycket på skotrarna eller kan man åka en 02 a lika bra?:O

framvagnen lär väll vara en stor skillnad?
Är inte samma boggie -05 -> -07 , som sagt så kom PPS -06 på 440 och sedan -07 på RC 6-800.

Det är stor skillnad chassiemässigt vad gäller evo och r-evo. Jag kör mycket hellre min nuvarande -05a jämfört med förra -02an.
Dämpningen är bra på båda men jag upplever den som bättre på -05an.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
06 har rcg, det var 08 dom fick pps i x-trimen.
men en kompis har en enduro 600 02 och den har rcg boggie och jag tycker då att den är riktigt bra också, men de är ju klart att pps är ändå betydligt bättre