lynx 454 racing startar inte.

värderingsmannen

Välkänd medlem
28 jan 2008
104
0
6
piteå
har en 454 98as har bytt kolvar och packningar kanonfin tändning den får bränsle men startar
inte.Va fasen kan vara felet? snälla hjälp och råd mottages hjärtligt.Sitter de nån slang för vevhusventilationen på dom här och vars?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Sv: lynx 454 racing startar inte snälla hjälp!!!!!!

Har du möjligen haft loss slidskivan och satt in den i fel läge? Någon vevhusventilation finns inte, däremot oljeslangarna till slidväxeln.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: lynx 454 racing startar inte snälla hjälp!!!!!!

Slidskivan sitter i slidhuset som är mellan insugen och cylindrar/vevhuset.

Tänder den till om du häller lite bensin i cylindrarna genom tändstiftshålen och provar?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1. Du säger att du har nya kolvar. Om allt är ok har du då hygglig kompression. Verifiera detta med en komp-mätare. "Det ska vara bra komp" duger inte då man felsöker, man måste veta.
2. Den tänder inte till om du häller bränsle i tändstiftshålet. Då VET vi att den fått bensin. Felet ligger inte däri.
3. Du säger att den gnistar.

Kombinationen av de tre ovanstående punkterna skulle resultera i att den startar. Punkt 2 är den enda verifierade punkten. Verifiera punkt 1 också, det är enkelt. Om den är ok vet vi vad vi har att jobba med.

Återkom med resultat.
 

värderingsmannen

Välkänd medlem
28 jan 2008
104
0
6
piteå
1. Du säger att du har nya kolvar. Om allt är ok har du då hygglig kompression. Verifiera detta med en komp-mätare. "Det ska vara bra komp" duger inte då man felsöker, man måste veta.
2. Den tänder inte till om du häller bränsle i tändstiftshålet. Då VET vi att den fått bensin. Felet ligger inte däri.
3. Du säger att den gnistar.

Kombinationen av de tre ovanstående punkterna skulle resultera i att den startar. Punkt 2 är den enda verifierade punkten. Verifiera punkt 1 också, det är enkelt. Om den är ok vet vi vad vi har att jobba med.

Återkom med resultat.
nu har jag skaffat en kompmätare den visade 8kg på den vänstra cylindern och endast 0,5 på högra jag inser ju att de förmodligen är kolvringarna.Grejjen är den att jag köpte skotern i detta skick med motorn när jag öppnade toppen så var kolvarna inte ens sotiga.Jag kommer givetvis ta bort cylindern under helgen och kolla men när man kikar så ser båda kolvringarna på höger sida
ut att vara hela OM man leker med tanken att de inte är kolven eller ringarna kan de då vara tätningen bakom tändplattan? låter antagligen som en rookie skäms nästan lite över att jag skrev att de var bra komp.Jag hr kollat kolven är då inte felvänd iaf! kan slidskivan påverka kompen om den står fel?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
nu har jag skaffat en kompmätare den visade 8kg på den vänstra cylindern och endast 0,5 på högra jag inser ju att de förmodligen är kolvringarna.Grejjen är den att jag köpte skotern i detta skick med motorn när jag öppnade toppen så var kolvarna inte ens sotiga.Jag kommer givetvis ta bort cylindern under helgen och kolla men när man kikar så ser båda kolvringarna på höger sida
ut att vara hela OM man leker med tanken att de inte är kolven eller ringarna kan de då vara tätningen bakom tändplattan? låter antagligen som en rookie skäms nästan lite över att jag skrev att de var bra komp.Jag hr kollat kolven är då inte felvänd iaf! kan slidskivan påverka kompen om den står fel?
Slidskivan påverkar inte kompen. Inte heller tätningen bakom tändplattan.

Problemet är med 99% säkerhet kolvringarna. Den resterande 1% består av spricka i topp/cylinder/dålig toppackning. Men jag tror inte det.
Förresten, om kolvarna är nybytta, så kan det ju vara så jäkla tokigt att en av dom är för liten. Det har hänt, jag lovar...

Sen ska man inte stirra sig blind på om kolvarna är sotiga eller inte. om man kör på det nya smörjmedlet Triboron, så blir det aldrig sot. Kolvarna ser nya ut hur länge som helst...

Nåja, det var ju kul att du hittade problemet iaf! Och skämmas behöver man ju inte göra, alla har vi tagit genvägar nån gång då vi felsökt!
Skriv och berätta hur det ser ut då du lyft cylindern!
 

värderingsmannen

Välkänd medlem
28 jan 2008
104
0
6
piteå
Slidskivan påverkar inte kompen. Inte heller tätningen bakom tändplattan.

Problemet är med 99% säkerhet kolvringarna. Den resterande 1% består av spricka i topp/cylinder/dålig toppackning. Men jag tror inte det.
Förresten, om kolvarna är nybytta, så kan det ju vara så jäkla tokigt att en av dom är för liten. Det har hänt, jag lovar...

Sen ska man inte stirra sig blind på om kolvarna är sotiga eller inte. om man kör på det nya smörjmedlet Triboron, så blir det aldrig sot. Kolvarna ser nya ut hur länge som helst...

Nåja, det var ju kul att du hittade problemet iaf! Och skämmas behöver man ju inte göra, alla har vi tagit genvägar nån gång då vi felsökt!
Skriv och berätta hur det ser ut då du lyft cylindern!

tack så jättte mycke för tips å råd jag lovar att återkomma med rapport.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Du kan tappa komp om slidskivan sitter fel, eftersom den då inte kan suga in luft för att komprimera,el. trycker ut den i förgasaren igen ist. för att trycka upp den i överströmmarna,, men den sitter säkert rätt eftersom du får komp på den andra
 

värderingsmannen

Välkänd medlem
28 jan 2008
104
0
6
piteå
Du kan tappa komp om slidskivan sitter fel, eftersom den då inte kan suga in luft för att komprimera,el. trycker ut den i förgasaren igen ist. för att trycka upp den i överströmmarna,, men den sitter säkert rätt eftersom du får komp på den andra

nu har jag monterat lös cylindrarna dom är hyffsade men kolvarna var lite sämre men inte så dåliga att den inte ska starta. om de är fullt me kylarvatten i ljuddämparen var är läckan då?

de är även fyllt i hela vevhuset som sagt jag är inte jätte jätte kunnig så ni får gärna tipsa om råd


anders
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
nu har jag monterat lös cylindrarna dom är hyffsade men kolvarna var lite sämre men inte så dåliga att den inte ska starta. om de är fullt me kylarvatten i ljuddämparen var är läckan då?

de är även fyllt i hela vevhuset som sagt jag är inte jätte jätte kunnig så ni får gärna tipsa om råd


anders
går de att sätta kolven fel väg visst ska väl pilen mot utblåset?

Ajdå. Tömde du kylsystemet innan du lossade topplock och cylindrar? Har du konstaterat om kylarvätskan runnit dit innan du började skruva?
I så fall så är en möjlighet att toppackningen gått. Kan man se nån defekt på packningen?

Ja, kolven på pilen mot utblåset.
 
Last edited: