lynx 494 mot en polaris indy 650?

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
som topic lyder är det värt att byta en 494a årsm 97 med en 06as motor som gått ca 200 mil mot en indy 650i årsm 92 miltal är jag inte säker på. Indyn är i bra skick och går bra, jag har sett och provkört den. Min är det sprickor i tunneln till boggie fästena och längs med fotstöden. Han vill byta rakt av.

Mvh oliver

Last edited:

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Du beter ner dig rätt rejält. Lite mer motor i 650 men mycket mer skoter(läs tyngre). Sämre fjädring borde det va på gammel indyn med.

andrieas

Välkänd medlem
27 jul 2009
118
0
6
Piteå
byter du är du ju dum i huvudet. en gammel jävla indy!!! 494 är ju en kanon skoter har haft en själv. bra dämpning och allt

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
de finns inge bättre än 494!!! och en indy har vell ingen dämpning eller komfort, sen så kan ja tänka mig att den drar gode mycke soppa en gammal 3 cylindrig skit skoter...!

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Kan du laga din egen skoter själv så ska du inte byta tycker jag.
Kan du inte laga din skoter själv då ska du byta!

F-n, är din sprucken som du säger då är den inte värd vatten, om man nu inte kan snajda ihop den själv igen dvs!

Jag tycker det är Kult med en gammal indy 650, värre maskin från de åren fanns ju typ inte!

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
de finns inge bättre än 494!!! och en indy har vell ingen dämpning eller komfort, sen så kan ja tänka mig att den drar gode mycke soppa en gammal 3 cylindrig skit skoter...!

Hur skit är då Lynxen hans om den har spruckit som den har gjort... :tape:

Indyn är ju hel till skillnad mot Lynxen ;)

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Kan du laga din egen skoter själv så ska du inte byta tycker jag.
Kan du inte laga din skoter själv då ska du byta!

F-n, är din sprucken som du säger då är den inte värd vatten, om man nu inte kan snajda ihop den själv igen dvs!

Jag tycker det är Kult med en gammal indy 650, värre maskin från de åren fanns ju typ inte!
nä men laga skotern, du är inte så värst smart om du byter ner dig till ett gammel rackel...

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Om han kan laga skotern själv så visst ska han då behålla Lynxen!

Min kusin har en Rxl 650 som han köpte ny i början av 90-talet.
Jag skulle 10 ggr av 10 byta till mig den om jag hade skotern som trådskaparen har.

Alla "gammelskotrar" är inte skit, finns många som är i riktigt bra skick!

Men som sagt, detta förutsätter att trådskaparen inte kan laga skotern sin själv och måste lejja bort för rep.. Då blir det dyrt och då är ett byte helt klart ett alternativ tycker jag!

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
:hello:Hej, tacka för alla svar!
Jag kan laga skotern själ, det finns många bra alu svetsare här i byn som inte är dyra alls nån hundring kanske. Sen så har jag planer på att förstärka främre hålen till boggie fästena genom att svetsa igen hålen då dom har blivit utnötta så dom är ca 3 cm långa och sedan popnita en plåt på vardera sida och borra hål i till boogie bulten och det borde väl hålla. Jag är skit nöjd med lynxen i övrigt och om jag behåller den ska jag lämna in stötdämparna på renovering så det också blir fräscht! Och så ska jag förstärka fotstegen ytterligare för längst bak är det också sprickor.

Annars om det är nån som sitter på ett G-Type chassie så hör av er då jag är intresserad!

Tack
Mvh Oliver :becky:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Om han kan laga skotern själv så visst ska han då behålla Lynxen!

Min kusin har en Rxl 650 som han köpte ny i början av 90-talet.
Jag skulle 10 ggr av 10 byta till mig den om jag hade skotern som trådskaparen har.

Alla "gammelskotrar" är inte skit, finns många som är i riktigt bra skick!

Men som sagt, detta förutsätter att trådskaparen inte kan laga skotern sin själv och måste lejja bort för rep.. Då blir det dyrt och då är ett byte helt klart ett alternativ tycker jag!
självklart att gamla skotrar kan vara riktigt fina men om man jämför med enduron och indyn så tycker jag att han inte ska byta men de får ju han bestämma själv... och enduron har ju bättre dämpare, komfort... så vidare den har spruckit i chassie enduron så kanske han ska byta om indyn är fin...