hej. Nu är det så att lynxen har börja gå på 1 cylinder. det är en rotax 503 i den. Dock så går den bara på 1 cylinder när den är kall. kan det vara tändspolen eller? det är samma cylinder som krånglar
jag antar att det sitter dubbeltändspolar nere under förgasaren å då ere väll brytare å kondensator, kan vara så att brytarna e slut å dom e ju slitdelar och billiga å ska bytas så jag hade börjat med brytarna( om det inte e en med cdi tändning dvs)om du har bytt stift osv fram till spolen
lycka till
tack för svar. Jag tror det är tändspolen pga av att den bara går på 2 om den stått inne i garaget och blivit varm. Ja det sitter dubbel spolar, kan nog vara brytarna med men jag tror det inte skulle ha att göra med kyla då.
mjo, det kan du nog ha rätt i. Orkar den gå även när det e kallt om du knackar ner avståndet på stiftet nån/några tiondelar?
Sedan e det ju så att om brytarna blir bränd så blir dom ju skumma. Men kan som inte säga exakt, e lite luriga fel såna där, brukar bli så man börjar å byta det som e billigast å sedan går man igenom kjedjan tills felet inte finns någe mer
har testat det där med att knacka ner stiftet men den verka endå inte gå/misstända på cylindern,, ajja har iaf beställt en tändspole . får återkomma senare = )
Det här blir spännande för min motor är precis likadan :eviltongue: Hårdstartad som fan och äter stift på ena cylindern också. Den har nya tändkablar, hattar och stift men ändå vill den inte på bägge när den är kall och ibland inte fast den är varm.
Nu har det dykt upp ett nytt fel. det är så att när den blir varm. tex när jag drar timmer eller sladd eller nått i lägre hastigheter börja den "bööa" som om den stryps typ ryker även mycket när det inträffar och stannar nästan....:hmmmm2: då måste man låta den gå på tomgången ett tag sen kan man köra en bit till innnan det händer igen.. kan det vara så att tändstiften är för klena? det sitter bp6es på nu. det ska enligt instruktionsbok vara b8es. kan det vara så enkelt eller är det kanske nått annat? har förövrigt varit upp med förgasaren. mixat lite med nål och luftskruv men inget har gett framgång.. tack för svar
Byt gärna tändstift till t.ex ngk b8es eller champion n3c alternativt n2c till våren när det blir riktigt varmt ute. Elektrodavståndet justeras till 0,5mm. Sedan när det gäller förgasaren så kan det ju vara så att den får för mycket bränsle av nån anledning? I övrigt så undrar jag när du gick igenom variatorerna senast? Lätt hänt att det går för tungt om dom inte växlar mjukt o fint p.ga slitage o smuts. :hmmmm:
nej variatorerna är fina. jag har smörjt dom med fettspruta så det tror jag det inte är nått problem med.. alltså det är lite svårt att förklara problemet.. ska testa med bya stift sen kan jag ev, kanske filma .. så blir det lättare att förstå
hmm värdelös video,men.. så där låter det. den orkar inte nått och låter sådär. sen väntar man typ 10 sek på tomgången då går det till sig. i ca 5 min eller tills det går tungt igen.. http://www.youtube.com/watch?v=LUDzId3QsgY