Lynx 5900 -90 problem!

mrdaniel

Medlem
15 feb 2010
14
0
1
Luleå
Hej!

Det är så att jag har en Lynx 5900 från 1990 som inte går så bra denna vinter.

Problemet är att han dels går på en cylinder, och när man kör i "djup" snö så tappar han orken när man försöker att varva. Sen om han dör så är det näst intill omöjligt att få igång den.

Först tänkte jag att det var tändningen som var felet, men efter att jag bytt cdi-box, tändspole, tändkablar, tändhattar och tändstift så tror jag inte det är det.

Sen så har jag rengjort förgasaren, bytt bränsleslangar, förgasarflänsen (insugsgummit) och bränsle filtret, men inte blev det nå bättre.

Till sist så kollade jag kompen med kompmätare men det var inget fel där inte.

Så nu har jag ingen ide kvar:(...

Är det någon som kan hjälpa mig?

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Har du kollat membranet i bränslepumpen ?
Normalt så går det vacum / tryck i den slangen som går från
motorn och till bränslepumpen.
men om det blir hål i membranet så följer bränsle med
denna slang ner i motorn.

mrdaniel

Medlem
15 feb 2010
14
0
1
Luleå
nu börjar jag bli ganska så less på "fäjtnian"...

var och bytte pumpen idag och den startade på första rycket(!), och jag trodde skotern nu funkade prima efter att jag hade kört fram och tillbaka på vägen...

så jag for ut på isen och körde lite, och skoter gick ju bra....tills jag stannade, för då dog han...och han ville inte gå igång heller.

Tillslut så fick jag ju igång den och efter några tester så kom jag fram till att så länge man håller sig på de högre varven, asså så länge man håller gasen konstant, så går den bra...men om man släpper gasen och gasar igen så tappar han orken och vill dö, som om han inte tänder....

jag kan inte förstå vad som är fel på den, då jag har bytt så mycket....?

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Ja är ju inte expert på skotrar men på 2 takts racers och motor som motor.

Om du bytt i princip hela tändsystemet och motorn har komp och alla membran är hela. Då ska du kolla expantionsröret. låter som det kan vara en spricka där då kan motorn bete sig konstigt och bli orkeslös. prova ett annat avgasrör.

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
okej ska kolla upp det!

kan det annars vara något med bensin blandningen, asså för mycket olja??
Tror inte problemet ligger i för fet blandning Om du åker på 2 eller 4 % har inget med orken att göra. Han går ju fint i motorn men tappar kraft vid belastning,
tvåtaktsmotorer är känsliga om inte motståndet i expantionskammaren (avgasrör) är riktigt, den är oxå känslig för tjyvluft.
kolla så du inte har sprickbildning som vi var inne på tidigare. kolla oxå alla gummi mellan förgasare och cylindrar och även spjäll axlar så han inte drar in tjyvluft för då får du samma fenomen som du beskriver. Kan ju natuligt vis vara andra orsaker men kolla detta först innan du kastar ut massa pengar

lycka till

mrdaniel

Medlem
15 feb 2010
14
0
1
Luleå
ska kolla det...

tror jag byter packningarna vid insuget också, har inte kollat hur dessa ser ut men de lär ju vara ganska dåliga efter ca 20 år :p

mrdaniel

Medlem
15 feb 2010
14
0
1
Luleå
efter denna långa tid så har jag bytt packningarna i insuget och rengjort tanken, och nu tycker jag att han går ganska bra, han orkar ju dra skidlyft så...

men jag har problem med tomgången på denna maskin. Tomgången far för upp lite i varv, sen går den ner till "normalt" och sen går den upp lite till för att sedan gå tillbaka.

Vad är det som är fel??