Lynx 5900 "tjuvstannar"

Storm11

Medlem
2 feb 2011
10
0
1
Hej,
min Lynx 5900 har börjat tjyvstanna. Lättstartad, går bra på tomgång (hur länge som helst). När jag kört några hundra meter kan den plötsligt utan visare slockna. Efter några minuter går den bra att starta igen, går en stund för att sedan lägga av igen o.s.v. Någon som har ett tips ??
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag hade det problemet i fjol. Den fick inte nog med soppa. Jag sög ut tanken och hade hur mycket gröt som helst i botten på tanken (gamla jeepdunkflagor som vibrerat sönder). Lyfte upp bränsleslangen i botten på tanken och satte lyftmunstycket i andra änden och sköt ut en rejäl snusprilla. Sedan dess går den som en dröm=)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
jag tar till en gissning till att börja med!

Har du bytt stift nyligen? Isåfall har du garanterat satt i ett par stift som har beteckningen B9ES eller liknande... MEN du måste ha stift som innehåller ett R!

BR9ES
BR9EYA

INTE

B9ES
B9EYA

etc

lämnar du ute R:et i stiftet så störs boxen ut = skotern dör helt random
 

Storm11

Medlem
2 feb 2011
10
0
1
Tack för svar, jag har mycket riktigt bytt stift, har nu kollat, "tyvärr" så har jag rätt stift BR9ES. Har du fler ideér ?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag har fruktansvärt många ideer!

Förklara hur den dör.. dör den som nån trycker på nödstoppet, dvs bara bööööö eller hostar den till? Försök förklara hur döden går till :)
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Bränslemembranet i bränslepumpen kan ochså vara ett
alternativ då det går bättre på tomgång men när du gasar lite så går det åt
mera bränsle och då orkar den inte hålla förgasarna med bränsle.
Hål i bränslemembranet inget ovanligt fel.
 

Storm11

Medlem
2 feb 2011
10
0
1
Döden = nödstoppet, den bara slocknar utan andra reaktioner ...
Skall kolla membranet. Var sitter det och hur ser det ut ? (tekniktummen mitt i handen ...)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det kan ha gått hål på impuls-slangen mellan vevhuset o bränslepumpen. Alternativt för mycket vatten i bränslet.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Kolla vart soppa slangarna från förgasarna går någonstans
Då är du på bränslepumpen antingen är den rund eller avlång i aluminium
brukar vara skruvad med ett gäng stjärnskruvar runt om
Membranet kan vara typ tygmembran och inte ovanligt att dom går sönder.
 

Storm11

Medlem
2 feb 2011
10
0
1
Tack för alla tips på detta utmärkta forum ! Efter att ha använt uteslutningsmetoden så har jag nu till slut bytt CDI-box och den spinner nu som en katt. J-t dyrt, skotern har väl nu nästan fördubblat sitt värde .........