Lynx Adventure LX 550F

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Hej!

Har starka funderingar på en Lynx Adventure LX 550F 2008 års modell. Som varit safarimaskin alltså en långmilare.

Nu är min fråga det är ju en luftkyld ROTAX 550 F motor.
Jag ska ha den under min fjällvistelse 1-2 veckor/år i fjällen med fina skoterleder.
Behöver inte en racermaskin utan en skön touring maskin som är driftsäker och inte drar allt för mycket soppa. Visst lite acc vore inte fel men inte en maskin som går 200 knutar.

Är detta en maskin att rekomendera? Finns det kända svagheter/fel på dessa maskiner?

Luft eller vätskekyld? Min morbror har vätskekyld maskin lynx grandtouring 1994
Den behöver mycket lös snö för att hålla sig sval. Problemet uppstår när man kör på morgonen när det fortfarande är ca 10-15 minusgrader och man kör på skoterleden som är packad och hård skare.

Tacksam på om någon kan hjälpa mig?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har ägt en Adveture 550 2008. Jag har inget direkt negativt att säga om maskinen, tvärt om så tycker jag att mängden skoter för mängden pengar är svår att slå. En bekväm maskin som bär passagerare riktigt bra, hygglig i löst för maskintypen. Jag körde på alkylatbensin och slapp 2 taktsoset på det viset. Törst och att den är lite svår servad under alla kåpor är väl det negativa jag kommer på. Varför inte satsa på en lågmilare istället ? .Det har på detta forum påståtts att dom kan brinna. Jag kan verkligen rekomendera dig den maskinen
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
En långmilare som går flera timmar om dagen är väl bättre än en som körs korta sträckor? Så är det med bilar. För att ha gått 1500 mil på 2 år innebär ju mycket körning. Vilket resulterar i att motorn är varm nästan jämt.
Den är safarikörd också och de kör ju lugnt.

Rätta mig om jag har fel:hmmmm2:
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag tycker att det är helt ok med långmilare från safaribruk. Får du den till rätt kurs, så köp !
Dessa har ju fått regelbunden service för att fungera så bra som möjligt.
Alla fel åtgärdas ju för att maskinen ska dra in pengar hela tiden.

Däremot kan man räkna med en del skavanker såsom sprucken plast i fronten osv. eftersom det uppstår en del krockar i safaribruk.
Stötdämparna o styrstålen kan åxå vara slut, men det är inget bekymmer för den som inte ska köra hårt efter led.
Se till att få med instruktionsbok, verktygspåse o alla nycklar när du handlar.

Har själv tittat på en f.d safarimaskin i Haparanda o den var ok maskinellt, men beslutade mig ändå för en nyare med garanti kvar.
Min -09 har redan krånglat, o går bara på en cylinder, men det åtgärdas av garanti hoppas jag.
Allt sånt där är ju ordnat redan på en safarimaskin, men allt kan ju hända med skotrar...
 
Last edited:

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Det är i Haparanda närmare bestämt Jims cykel & Sol.

Är det svårt att som lekman byta kolvar? Eller vad kostar det för att byta 2 kolvar?
Vad byter man mer än kolvar när man byter?

Om man inte byter kolbvar på en maskin som gått 1500-2000 mil vad är det som händer.
Rasar maskinen elelr är det bara så att den stannar?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ja det rekommenderas att byta kolvar för att behålla effekten i motorn. Det som händer är att kolvarna nöts o börjar glappa mer i cylindern o det ökar slitaget ännu mera.
I vissa fall kan det räcka med att byta kolvringar istället. Då mäter man först kolven med mikrometer för att se om toleranserna medger detta. Detta kanske inte är något som du behöver göra om du bara ska köra några mil om året??
Jag har förmodligen kört den skotern som du är spekulant på, för det var den sista som fanns kvar.
På den var frontbågen sprucken. Variatorerna växlade osäkert, men en rengöring av dessa råder nog bot på det.
Komptestet var jämnt i allafall 8kg i bägge cylindrarna. Annars gick den bra.
Kan ju hända att dom fått in flera nu iofs...?
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Oki.

De skulle få in fler i vinter. Så det blir nog affär då. Är han bra att handla av?
Fick du med allt som instruktionsbok verktyg och allt? Variatorrem m.m?

Vad kan det kosta att byta kolvar? Om man köper den satsen han har för 2000:-
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Varför inte handla redan nu, om du vet att du ska ha en sån?
Prova med att få bra pris eller grejjor med på köpet isåfall. Ingen mening att ta emot plastbelag eller krimskrams ,men t.ex en skoterlyft eller nåt sånt kan väl vara idé?
Jag har inte köpt den men provkört den. Det fanns instr.bok till den.
Köpte en -09 istället för en massa extra pengar vad det nu skulle vara bra för. :)

p.s ett tips är ju att använda tändstift med fast "knopp" istället för den pågängade aluminiumknoppen som e vanligt på standard NGK t.ex.
Det är lite dyrare men värt det, då knoppen brukar vibrera lös med följd att det blir gnistbildning inuti tändhatten.
Variatorrem får man räkna med att inhandla direkt. Kostar 600:-
 
Last edited:
D

Draken

Med tanke på hans annonsering så skulle jag nog aldrig köpa något där.....inger inget direkt seriöst och gediget intryck om man säger som så.

"Touring skoter Lätt Vikt men Krutig axxar i kapp med en 800cc till 90 km/tim enl Test!!!"
"Enligt Skotertidning har flera kört 2000-3000 Mil Utan att göra någon reparation med en såna här skotrar!!Köp Till Kolvar o Packningsatts (2000,-) "

:yawn:
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ja det kan man ju lätt tycka, men jag har varit på plats o pratat skoteraffärer, o de var då precis lika seriösa som andra skoterhandlare häromkring.
Däremot så vet jag inte vad dom ger för garantier på distanshandel. Dessa skotrar har för övrigt gått i turistverksamhet uppe i norra Finland.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Jag pratade med han i telefonen. Och han verkade seriös. Vet inte om det är garantier men skotrarna är ju nya. Likaså är de ju snällt körda på led med turister. Byter man dessutom kolvar och topp packning så borde man ha en maskin som håller LÄNGE.

Någon som vet om det är svårt att byta kolvar
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Inte svårt, om man har mekat förut med motorer, men däremot svåråtkomligt. Misstänker att motorn bör lyftas ur helt. Betydligt lättare på skotrar med gamla chassit, för där kommer man åt fast motorn sitter kvar.