Lynx Boondocker -11 vs. Ski-Doo Renegade Backcountry X -11?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vilken väljer du och framförallt varför?

Renegade fick ju klart bättre omdömmen på årsmod. -10. Den är lättare också, kortare matta (bra för oss "kustbor"). Dock lite dyrare.

Båda två är ju finfina på "papperet", medans X-trim -10:an fått sisådär kritik för sina lössnöegenskaper...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag skulle ta Renegaden utan att tveka. Den går mycket bättre i snö än Lynxen och är utrustad med 44mm matta original. Lynx har ju också haft ena jävla remproblem med sina maskiner sista åren och -11 lär vara precis likadana. Och det har inget med förarna att göra att Lynxen äter betydligt mer rem än vad Ski-Doo gör. Lynx har klenare chassi än Ski-Doo trots att den är tyngre och det är det som gör att dom äter remmar. Jag tycker man sitter bekvämare på Ski-Doo också.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Lynxen har oxå 44 matta standard i år...den är dessutom 370 lång så den borde gå lite bättre i snö. Ski-doo´n är 4000 dyrare men det kan ju vara en förhandlingssak...den har å andra sidan elstart samt drag standard. Det sitter inte på boondockern....synd!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Kul med lite svar. Vettetusan alltså, gillar ju boggien som tusan på rave:n jag har kört i år - vilket talar för Boondockern. Egentligen bara det jag läst om "äldre" X-trims lössnöegenskaper som "skrämmer" mig lite.

Många handlare har både Lynx och Ski-Doo, så prisskillnaden tror jag är svår att "pruta bort", varför skulle dom acceptera sämre marginal på en ski-doo än på en lynx?

El-start och drag är för mig helt irrelevant :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag skulle lagt mina pengar på Boondockern, den bättre boggien och framvagnen väger tyngre för mig än Renegadens eventuella bättre boggie i djupsnö.

Bägge har 44mm kamhöjd från ÅF.
Boondockern har spårvidd 975 el. 1017, Backcountryn 975 eller 1019
Boondockern har 3705mm lång, Backcountryn har 3487mm lång matta
Boondockern har 380mm bred, Backcountryn har 406mm bred matta

Att XP tar mindre rem än REX visste jag inte, att skidoon ska vara hållbarare låter dessutom väldigt märkligt.
Säger inte att de inte stämmer, men ser gärna underlag för påståendet.

el-start på en e-tec känns dessutom som lite overkill..
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Att XP tar mindre rem än REX visste jag inte, att skidoon ska vara hållbarare låter dessutom väldigt märkligt.
Säger inte att de inte stämmer, men ser gärna underlag för påståendet.

el-start på en e-tec känns dessutom som lite overkill..
Jag vill nog tro att jag håller med dig innan motsatsen är bevisad :)

Lägg därtill att jag får för mig att dämperiet överlag är bättre i Boondockern som plusmeny ovanpå den bättre PPS-boggin... och lägre pris...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag tycker också att det låter märkligt att ski-doo:n ska vara kraftigare byggd, lynx har ju alltid byggt kraftigare chassien än ski-doo
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
pps boggien är ju inte gjort för att gå i lössnö,och är inte heller bra på det.
vanliga x-trimmen är ju inget under i lössnö precis så tror inte den här är det heller.
dom som läste senaste snowmobile vet ju vad dom tyckte om den iaf
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
pps boggien är ju inte gjort för att gå i lössnö,och är inte heller bra på det.
vanliga x-trimmen är ju inget under i lössnö precis så tror inte den här är det heller.
dom som läste senaste snowmobile vet ju vad dom tyckte om den iaf
Jag läste testet... och det är väl det som "förbryllar" mest :) Men säljaren i min stad säger att Lynx verkar fått ordning på lössnöegenskaperna till -11, hur mkt "säljsnack" det ligger i detta har jag ingen aning om, men säkert en del :)

Mattorna skiljer sig i längd och bredd, men är det samma mönster och vilket mönster har dom? hittar inga speccar på detta...

Edit: PowderMax på Renegade, verkar vettig? Samma på Boondockern tro, eller nån Ripsaw-variant?
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jag läste testet... och det är väl det som "förbryllar" mest :) Men säljaren i min stad säger att Lynx verkar fått ordning på lössnöegenskaperna till -11, hur mkt "säljsnack" det ligger i detta har jag ingen aning om, men säkert en del :)

Mattorna skiljer sig i längd och bredd, men är det samma mönster och vilket mönster har dom? hittar inga speccar på detta...

Edit: PowderMax på Renegade, verkar vettig? Samma på Boondockern tro, eller nån Ripsaw-variant?
skulle tro att det är helt och håller plockat ur luften.
är ju en x-trim med smalare skidbredd helt enkelt.


fördelen med lynxen är ju dämparna där har du kyb 36 runt om medans på renegaden har du hpg plus r i framvagnen och hpg plus som center,kyb 36 bakre boggie.

hpg plus r är dock inte några skitdämpare men kyb 36orna är ju bättre.

ska du ha den som allround skoter så skulle jag nog välja lynxen trots allt.
förjävla fin efter led pps boggien.tror dom jämförbara i lössnön även fast jag tror att renegaden är minst lika rolig utanför spåret men på spåret är nog lynxen bättre
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
skulle tro att det är helt och håller plockat ur luften.
är ju en x-trim med smalare skidbredd helt enkelt.


fördelen med lynxen är ju dämparna där har du kyb 36 runt om medans på renegaden har du hpg plus r i framvagnen och hpg plus som center,kyb 36 bakre boggie.

hpg plus r är dock inte några skitdämpare men kyb 36orna är ju bättre.

ska du ha den som allround skoter så skulle jag nog välja lynxen trots allt.
förjävla fin efter led pps boggien.tror dom jämförbara i lössnön även fast jag tror att renegaden är minst lika rolig utanför spåret men på spåret är nog lynxen bättre
Tack tack för svaren.

Ja, nog är det ju en allroundskoter man söker. Letar djupsnö gör man ju, men i slutändan blir det ju 60-70-80% led ändå =) Vad jag vill åstadkomma är väl markant bättre snögång än min korta RE 600 e-tec och samtidigt få lite mer pulver under huven.

Nåja, man får se. Tid att bestämma finns det ju rätt gott om, till sista Juni (förutsastt maskinerna itne tar slut...)
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Hur kan en Boondocker tänkas gå i snön jämfört med en 03as Ranger Mountain tro... Vill ju inte byta ner mej brevid leden, men ha en modernare maskin med bättre körställning som ja inbillar mej är mer lätthanterlig både på leden å i djupsnön... Vart som sugen på en Boondocker när den presenterades, men blir lite mer tveksam när man läste de lilla provkörnings-repotaget, samtidigt som Summit Freeriden tycks framstå som den ultimata skotern, de bästa som byggts...
Har pratat lite med åf som provkört Boondocker, å som ja uppfattade han så skulle dom gå bra, å ha bra driv i snön osv. men nu är ja lite kluven, tur de inte är idag man måste bestämma sej...
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Jo, utvecklingen borde ju ha gått framåt under 8år... Sen är ju inte RM nån lössnöspecialist heller, utan mer en föregångare till typ assult mfl...
En freeride vore ju rätt så "overkill" för min del egentligen, kör ju minst lika mycke led som ospårat... Å mestadels nere på låglandet, så på så vis borde ju Boondockern vara de optimala, men de va just recensionen på den å allt positivt man sett å hört om freeriden som fick tankarna att börja snurra...
 

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
Tycker ni alla som funderar på tvåtakt och e-tec 800 ska åka och testa en fyrtaktare. Har bara åkt 800'a innan men djävlar vad skön fyrtaktarna är och går ruskigt bra. Med turbo har man sedan den bästa skotern som går att ha. Detta är inget jag hittar på, utan innan ni köper åk och testa.
* Byt olja en gång per år
* va aldrig orolig för motor haveri eller att skotern gått 500mil.
* Inga avgaser, har man barn finns igentligen inget alternativ med tanke på hur mycket avgaserna påverkar en liten människa som dessutom inte kan välja själv. E-etc ger avgaser men mindre!
* Mjuk från början ( bra med pulka ) ett monster när man pressar in gasen.
* Enkel turbokonvertering som inte påverkar livslängden avsevärt, om man inte förstås vet att man inte ska köra på varavstopp om variatorn är felkalibrerad.
* Grym i lössnö ( syftar nu på rengade 1200 )

---------------------------------
Kloka ord från en som åkt skoter i 30 år och endast haft de största motorerna?
--------------------------------

Inga påhopp tack, utgår bara från mina egna erfarenheter

Mvh
Mats
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tobbe_87

har själv beställt en freeride så för MIG är var det självklart.

men som du säger själv att den kanske är för mycket för dig.

freeriden ska du köpa om du vill ha en skoter som tål att spöas med,det är det den är tillverkad för.
är det inte det man gör när man kör skoter så är det helt klart fel maskin.


annars så måste jag säga att crossfire och m-serien från arctic är jävligt lättkörda maskiner.
det är nog därför iaf m-serien har blivit så populära inom mountain segmentet iaf.
med en sån är det helt enkelt du som kontrollerar skotern.
själv tycker jag m chassiet känns uråldigt men har nog aldrig hört klagomål från en ägare av en sån.gäller både crossfire och m-serie.

törs lova dig att du tar dig högre upp för backarna med en boondocker än med ranger mountain.
helt klart en bättre maskin.finns hur mycket folk som helst som är nöjda med sina x-trims.
som hybrid så är dom skitbra som sagt.hyffsad i snön och sjukt skön efter led.
vet inte hur mycket du har kört "modernare" skotrar men det är en jävla skillnad.
en kort skoter med riktig matta kommer man jävligt långt med och lynxarna funkar hyffsat i lössnön MEN man ska inte ha allt för höga förväntningar.för som sagt jämfört mot summit,m8,rmk osv så får den kämpa ganska hårt.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Sår som sagt å väger mellan boondockern å freeriden för min del, allt annat går bort... Är bla. Cat-allergiker :p
De ja tvekar lite för angående freeride är hur den funkar på led, lär ju trots allt bli iaf 50% där, vare sej man vill eller inte... De är ju då mattan, eller egentligen kamhöjden som oroar mej lite, tycker de funkar bra nu med 51mm, men isrivare är ju ett måste när de blir hårt i spåren fram mot vårkanten, å en 57mm matta lär ju inte klara sej bättre är ja rädd...
Annars så verkar de ju som sagt vara en toppenskoter...
Läste i testet i tidningen att boondockern upplevdes lite "tungburkad", kan de vara så att freeriden är mer lätthanterlig måntro...
 

Fridsjo

Välkänd medlem
16 jan 2008
154
0
6
järfälla
Funderade själv på en renegade tittade senare på en freeraider, den blev ju lite dyr, och då råka jag snava på en lynx rs 2010 till rätt pris, så nu är det klart!!!