Lynx Cobra -96

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
:ciao:
Halloj, har införskaffat mig en billig Lynx cobra till mina grabbar.
Motorn var kass men hade en liggandes.

Så till mitt problem: När jag startar skotern så går den toppenfint, svarar bra och allt sånt men har ingen reaktion på varvtalet och inget lyse.
Så, vart brukar kabelstammen vara jordad?
Vart sitter voltregulatorn?
funderar på "spolarna", har en sån liggandes också.

En annan fråga: har nån av er satt luftfilter på era maskiner istället för burken som sitter j-ligt trångt? måste jag bestycka om då? och hur mycket?

Mvh/Ante:hello:

13 jan 2009
6
0
1
Piteå
På min lynx cobra så slutade lyset också att fungera. Men felet var att en säkring hade gått, så det var bara att byta den och sen ut i mörkret igen :laugh:
vet ej om det är samma på -96:an men borde vara det.

/ Lynx Cobra Touring

Lynx Cobra Touring -92 :rock:

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Aha okey!
Men vart var den säkringen placerad?
Jag hade hela kabelstammen lös i en påse, men såg ingen säkring!
Hur är det på Lynxarna me tändningslåset? om ej nyckeln är i fungerar lyset då?
enda delen av stammen som jag inte hade lös var den som sitter i huven och den som kommer från styret, har 3 st 2 stifts kontakter som inte hör in nånstans???:stupid:

enda jordkabel jag hittar är den som sitter på magnetsidan och som går in till en kontakt, ska det finnas nån fler jordning?:hmmmm2:

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
jo lyset styrs genom tändningslåset , första klicket är på, andra är av ,iallafall på min.
du har jordkablar vid voltregulatorn (under oljetanken sitter den ,dåligt till.)
kolla du jordkablarna vid voltregulatorn, tror jag hade 4 st där, men skoten är ju gammal , de kan ju vara omgjort.
enda säkringen jag hittat är vid lyset under huven, liten glassäkring.
http://manuals.zone-c.org/Lynx-Skidoo ohjekirjat/Lynx_User_manual/1996.pdf
elschemma längst bak

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Tack så mycket!
de kanske går att bygla då, har ju ej nyckeln för den är borttappad.
annars e de ju inte värre än att jag köper ett nytt tändlås.

Tackar för hjälpen
Mvh/Ante:ciao::ciao::ciao:

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Hmm funderar på en mysko sak nu, har lite bekymmer me tomgången som går att läsa på andra av mina trådar men åter till lyset mm.
Testade några andra gasare som gjorde att jag hade tom gång men inget lyse tills jag tryckte ner stoppknappen??? Så lös lampan fullt en kort kort stund:hmmmm::hmmmm::hmmmm:
Första ni tänker, Haha felkopplat eller jordfel!
Visst men VART?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du saknar en jord någonstans. Då du trycker ner stoppknappen "kortsluts" tändströmmen mot jord så att motorn stannar. Och DÅ har du jord till lysen osv, bakvägen. Kan jordkabeln ha brunnit av? Om jag minns rätt kommer det en jordkabel tillsammans med 3 andra kablar från statorn innanför magnapullen och svänghjulet. :hmmmm: Kan den vara av eller lös?

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Det sitter en jord i blocket brevid utgången för kablarna från statorn.
den är inkopplad i kontaktstycket från kabelstammen, frågan är bara om det är felkopplat där, om jag inte missminner mig så sitter det en gul/grön, svart och gul kabel där!
Kan vara dubbla kablar av varje också!

Bre

Medlem
13 jan 2008
28
0
1
Vindeln
Kom motorn du hade liggande från en ski-doo möjligtvis?
I så fall kan det vara en kabel i kontakten som kommer från tändplattan som sitter i fel "hål", går enkelt att flytta.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hur många stift finns det på baksidan av tändningslåset? Kanske kan vara så att nån jord går genom tändningslåset också? isf så måste ju den byglas också. Kanske värt att kolla...

mrlove_boy

Aktiv medlem
12 mar 2005
88
0
6
44
jamtland
Tack för hjälpen, kabel flyttad i kontaktstycke nere vid blocket! nu funkar lyse och allt annat utom tomgången men det är en annan tråd:afraid:

skinne

Medlem
24 mar 2009
14
0
1
LSE
ja ha ungefär samam problem på tjejens enduro 600 -00, satte dit étt annat styre, så då blev de andra handtagsvärmare, plus tumvärmaren eftersom ja bytte gastumme(rev 440) sen byttes även "strömbrytar" knappen ut mot vanlig ok/q8 strömbrytare, sen efter de funkar ingen el, kan de bero på ngt jordfel? eller kanske för ja bytte originalströmbrytaren? tack för svar=)