Lynx Cobra Ultra 1996 rem & kolvbyte.

mbha

Medlem
25 feb 2015
8
0
1
Hej,
Jag har en Lynx Cobra Ultra från 1996. Den har stått i en container hos min kusin i många år innan jag köpte den för fyra år sedan.
Den går alldeles utmärkt med ett par observationer. Bl.a. så upplever jag att framfjädringen är stenhård och inte fjädrar alls trots att fjädern är i mjukaste läget.
Dämparna är torra och fina så jag misstänker helt enkelt att fjädrarna är alldeles för hårda?

Nå, till saken, den har gått ca 550 mil. Remmen är gammal med verkar funka bra. Jag tänkte köpa en ny av modell 3008 ( 35 x 1121) och har hittat en Dayco. Är de bra?
Sedan vill jag minnas någonstans att jag läste att man rekommenderade kolvbyte efter 500 mil? Det är en Rotax 494 modell (500 cc) och den går hur bra som helst.
Är det nys eller är det hög tid att byta kolvar tror ni?

Tack
/Bengt
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Ta kompprov och är de rel jämt så kör minst 1000 mil till för de där motorerna är outslitlig. En kompis har den motorn i en ski doo mxz 440 som körts hårt i 2300 mil och de har inte ens bytt en kolv!!
Komprycket är inte noga bara de ligger inom 0,5 bar mellan cylindrarna så är de bara åka.
Till en så motorsvag motor så funkar alla remmar oavsett märke så köp den billigaste du hittar.
Ang dämparna så lär inte fjädrarna va bytt så de är nog helt org så de bör inte va hårda på den modellen. Men dämparna kan ha rostat sönder inv så de går trögt. Ta loss fjädrarna och känn om kolvenstången går lätt och har någon form av segt motstånd. Om dämparna är väck så kan du skicka dem på renovering till Kramforsligan här i kramfors för de gör bra dämparjobb.
 
Reactions: mbha

mbha

Medlem
25 feb 2015
8
0
1
Ta kompprov och är de rel jämt så kör minst 1000 mil till för de där motorerna är outslitlig. En kompis har den motorn i en ski doo mxz 440 som körts hårt i 2300 mil och de har inte ens bytt en kolv!!
Komprycket är inte noga bara de ligger inom 0,5 bar mellan cylindrarna så är de bara åka.
Till en så motorsvag motor så funkar alla remmar oavsett märke så köp den billigaste du hittar.
Ang dämparna så lär inte fjädrarna va bytt så de är nog helt org så de bör inte va hårda på den modellen. Men dämparna kan ha rostat sönder inv så de går trögt. Ta loss fjädrarna och känn om kolvenstången går lätt och har någon form av segt motstånd. Om dämparna är väck så kan du skicka dem på renovering till Kramforsligan här i kramfors för de gör bra dämparjobb.
Ok, jag tror helt enkelt jag struntar i kolvbyte så får det väl rasa någon gång långt in i framtiden. Eller så gör jag det något kommande år. Struntar i det nu. Jag börjar ju bli lite gammal så 80 hästar tycker jag är rätt mycket men jag begriper att dagens maskiner är sju resor värre.

Jag tog bort ena framdämparen och demonterade fjädern. Jag kan inte se någon rostskada på kolvstången eller något onormalt. Kolvstången går att trycka ihop men är så fantastiskt hård att det bara inte kan vara rimligt??!! Jag trodde den hade kärvat fast men den rör faktiskt på sig om man överdriver utav helvete.

Jag har ju ett ordentligt lager av Öhlins, Corte & Cosso och Marzocchi stötdämpare från mina veterancrossar så jag testade ett par gamla renoverade Corte & Cosso gasdämpare som kommer från en gammal Maico-cross. De passar perfekt och såvitt jag kan bedöma fjädrar lite fint när man lyfter ena skidan och släpper ner den på backen. Det verkar grymt lovande.