Lynx enduro 500 1999.

The_man

Aktiv medlem
6 mar 2006
78
0
6
Tjena, har en enduro 99 som inte vill starta, ha fin gnista och soppa verkar den få eftersom stiften blir blöt, var ute och körde idag och efter att jag knäppt av den på knappen så vägrade den starta, efter jag plockat isär bränslepumpen och skruvat ihop allting igen så startade den och den gick först på en cylinder sen hoppade den igång på båda. och gick som vanligt.


knäppte sedan av den igen och sen dess har det varit död. Vad ska jag leta för fel? Förgasarna är rengjorde. Tacksam för svar. Mvh
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Testa koppla ut stopknappen, kanske glappar ?
Gör ett komp test, kan var så att den skurit eller nypit..

Är det inget av följande, testa med nya stift, funkar inte det är det väl statorn som börjar vara dålig..
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Har precis jobbat med en svårtstartad Lynx med 494:an

Oftast är det två fel, gnista eller bränsle.
Har du gnista men det startar inte, kolla om du har kompression (8-12kg), har du inte den möjligheten så ta bort stiften och spruta startgas direkt i cylindern för att se om den tänder, gör den det men den vill ändå inte gå så har du probelm med bränsletillförseln.

Nästa steg (i nedan ordning).
- Vaccum i tanken? = bensinpumpen inte orkar suga soppa - Öppna tanklocket och hör om det pyser.

- Byt ut bensinfiltret till ett genomskinligt, lossa slangarna från besnsinpumpen som går till förgasarna, dra i snöret, suger det upp bensin till filtre? ska komma nästan på en gång du drar i snöret

- Kolla det kommer lika mycket soppa i båda (förgasar) slangarna, det ska inte droppa utan spotta ut bensin, dra flera gånger så du känner dig säker på att det kommer bensin kontinuerligt.

- Kolla vacumslangen från vevhuset till bensinpumpen. Det ska vara rätt bra flås i den annars kan inte pumpen suga/trycka bensin.

START TIPS 494:a
Vid kallstart har jag lärt mig av en Lynx mek att prima 3-4 gånger, håll fullgas och dra i snöret (OBS! ingen chocke), då smäller den igång utan problem, när den startar kan du prima en gång eller slå på chocken så går den snällt

Min startade på första rycket nu i -16 grader, frugans Grand Touring med elstart och chocke drog nästan ur hela batteriet innan den startade !
 

The_man

Aktiv medlem
6 mar 2006
78
0
6
Skotern går som den ska nu. Skiftade nålarna mellan förgasarna. SKumt fel.