Lynx Enduro 600 sp -02 , gnista som kommer och går.

Gregerhult

Prospect sledder
8 mar 2018
3
0
0
Har köpt mig en Lynx Enduro 600 sp -02, som håller på och strular med mig. Startade ej då jag fraktade hem den, saknades gnista. Den hade då stått utomhus, men under tak i 2 år. Jag mixtrade lite med diverse, och framförallt dess-nyckeln, och fick tillslut fram gnista. Skotern dog under tomgång ett flertal gånger, precis i samband med att jag: stängde huven och tryckte på helljusknappen.



Efter några timmar till i garaget, urkoppling av dödaren, letat efter kabelbrott runt styret så gick den igång, återigen i samband med att man pillat på dess-nyckeln. Efter det körde jag två vändar på ca 1 timme vardera. Gick utan problem förutom en gång, då den bara dog under färd. Fick igång gnista med nya stift den gången. När jag skulle ut och köra runda nummer 3 så körde jag skotern ett par hundra meter, lät den stå på tomgång, varpå den tvärdör efter en minut.


Efter detta får jag inte igång den. Jag rev ner hela elsystemet i motorrummet upp till styret. Hittade inga avskalade kablar eller dåliga kontakter. Pickuperna satt fast och det såg ut att vara fritt ifrån rost på klacken. Än en gång fick jag gnista efter pillande på dess-nyckeln. Var nu helt övertygad om att ha hittat felet. Satte ihop det mesta av skotern, kollade så jag hade gnista, provstartade lite snabbt, gick och lade mig. Upp dagen därpå, satte ihop det sista vid styret och panelen runt tanklocket, startar åter igen. Går i ca 2 sek innan den återigen dör.



Har provat med ny, okodad dess-nyckel utan att få gnista. Har även kollat kontaktstycket vid lampknapp och framme vid huven, satt jordklämma mellan kaross och motor. Har bytt tändspole och tagit in boxen i värme under natten, allt utan resultat. Nån som har nån ide? Vad kan orsaka så svajiga fel som kommer och går? Har förövrigt även tyckt att då gnistan har funnits, har den ibland ”vandrat” längs stiftet, istället för att vara helt centrerad. Lysen fungerar de gånger skotern gått, men de darrar inte till när man drar i snöret (vet ej om det ska va så?).


Jag har signal ifrån bägge pickuper, jag har 15 volt på kontaktstycket som försörjer boxen med ström. Ut ifrån boxen till tändspolen får jag dock som mest 0,8 volt vid start, där borde det vara ca 50 volt. Ohmmätning på pickuperna och strömförsörjningen till boxen stämmer mot verkstadsuppgifter. Har rivit ner elhärvan än en gång utan att hitta nåt fel.
Nästa steg måste ju vara att byta box? Någon som har någon? Eller någon som har någon annan ide eller ngot jag bör mäta?


Mycket tacksam för svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
De låter snarare som statorfel för de är rätt vanligt fel på dessa årgångar när de gått många timmar. Leta åt ohm värdet och vilka kablar du ska mäta i och mät när den både ger gnista och inte så blir de solklart fall. De kan mycket väl tänkas att stator ger perfekt motstånd också trots att den är väck för de är luriga. Om du har statorn lös så värm den med varmluftspicka medans du mäter då kan du framkalla felet, knacka även på den under mätning.
 

Gregerhult

Prospect sledder
8 mar 2018
3
0
0
Nu har gnistan tyvärr varit borta bra länge och jag lyckas ej få fram den igen. Har ej stator lös, men jag har som sagt 15 volt ifrån stator till Box, borde inte det vara livstecken? Eller kan det strula även fast man får volt ifrån stator till Box? Har även fått volt på den delen som går ifrån stator till voltregulator och lysen,, ska kontrollmäta allt ikväll igen och återkomma med färska värden på detta.

Statorn är monterad just nu, men du menar att om man värmer statorn så ska ohmvärdet ändras? Om värdet ändras; är den hel eller trasig då?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är helt normalt att motståndsvärdena i statorn ändras med temperaturen. Lindningarna är ju gjorda av koppartråd, och naturlagar bestämmer att resistansen hos koppar ökar då den blir varmare.

När det blir fel på en statorlindning så brukar det antingen vara frågan om totalt avbrott (kanske i form av glapp som kommer och går), vilket ju är lätt att mäta sig fram till. Eller också rör det sig om kortslutna varv, som man inte alls upptäcker vid ohmmätning. Även om en lindning består av hundratals varv tråd så blir den helt oanvändbar om bara ett av dem är kortslutet.
För att hitta kortslutna varv skulle man egentligen behöva mäta induktans och förlustfaktor i spolarna, men det kräver antingen instrument som är för avancerade för att vem som helst ska ha dem i garaget, eller lite väl omständliga uppkopplingar som nog passar bättre på en fysiklabb i skolan än när man står ute och mekar med en skoter.

Ett tips är dock att många halvtrasiga statorlindningar ger olika motståndsvärde om man mäter två gånger och polvänder instrumentet emellan. Det är också vanligt att resistansen är ostabil i en halvdan lindning - om man mäter en gång, t ex ruskar om motorn eller drar några gånger i startsnöret och sedan mäter igen, så får man ett annat värde. En lös stator kan man knacka i bordet mellan mätningarna.

Nu vet jag inte hur tändsystemet är gjort på just den här skotern, men det vanliga är att laddspänningen till ett CDI-tändsystem är i storleksordningen 100-500 V.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
Jag klippte ut ett gammalt svar härifrån snowmobile där ohmvärdet står och hur många volt de blir vid dragstart. De bör vara samma värde på din Lynx då de är Rotax motor i bägge.

15 ohm +- 20% mellan röd-svartröd i 3 stiftkontakten.

Ska väll även ge kring 30 volt på dessa kablar (röd-svartröd) när man drar i snöret samt oändligt motstånd (O.L står det oftast då på en digital multimeter) mellan svart och röd..
Triggergivaren (2 stiftkontakten) ska ha ett ohm-värde på mellan 190-300 ohm.
Detta är vad jag fått reda på när jag mätte stator och trigger på min enduro 600, och grejerna är densamma till 700 enligt sprängskiss.
 

Gregerhult

Prospect sledder
8 mar 2018
3
0
0
Har förhoppningsvis hittat felet. Då jag kopplade ihop två av de tre kablar till desskontakten (svart/grön med svart/vit) så fick jag gnista, dock ingen start förrän jag även byglade över med en kabel mellan de två ihopkopplade han-stiften, i det överblivna hon stiftet i samma stycke.

Har redan bytt dess-nyckel, så med största sannolikhet är det själva dess-mottagaren som är boven. Återkommer om strulet fortsätter efter byte av mottagare :) tack för all hjälp och ansträngning tillsvidare!