Har köpt mig en Lynx Enduro 600 sp -02, som håller på och strular med mig. Startade ej då jag fraktade hem den, saknades gnista. Den hade då stått utomhus, men under tak i 2 år. Jag mixtrade lite med diverse, och framförallt dess-nyckeln, och fick tillslut fram gnista. Skotern dog under tomgång ett flertal gånger, precis i samband med att jag: stängde huven och tryckte på helljusknappen.
Efter några timmar till i garaget, urkoppling av dödaren, letat efter kabelbrott runt styret så gick den igång, återigen i samband med att man pillat på dess-nyckeln. Efter det körde jag två vändar på ca 1 timme vardera. Gick utan problem förutom en gång, då den bara dog under färd. Fick igång gnista med nya stift den gången. När jag skulle ut och köra runda nummer 3 så körde jag skotern ett par hundra meter, lät den stå på tomgång, varpå den tvärdör efter en minut.
Efter detta får jag inte igång den. Jag rev ner hela elsystemet i motorrummet upp till styret. Hittade inga avskalade kablar eller dåliga kontakter. Pickuperna satt fast och det såg ut att vara fritt ifrån rost på klacken. Än en gång fick jag gnista efter pillande på dess-nyckeln. Var nu helt övertygad om att ha hittat felet. Satte ihop det mesta av skotern, kollade så jag hade gnista, provstartade lite snabbt, gick och lade mig. Upp dagen därpå, satte ihop det sista vid styret och panelen runt tanklocket, startar åter igen. Går i ca 2 sek innan den återigen dör.
Har provat med ny, okodad dess-nyckel utan att få gnista. Har även kollat kontaktstycket vid lampknapp och framme vid huven, satt jordklämma mellan kaross och motor. Har bytt tändspole och tagit in boxen i värme under natten, allt utan resultat. Nån som har nån ide? Vad kan orsaka så svajiga fel som kommer och går? Har förövrigt även tyckt att då gnistan har funnits, har den ibland ”vandrat” längs stiftet, istället för att vara helt centrerad. Lysen fungerar de gånger skotern gått, men de darrar inte till när man drar i snöret (vet ej om det ska va så?).
Jag har signal ifrån bägge pickuper, jag har 15 volt på kontaktstycket som försörjer boxen med ström. Ut ifrån boxen till tändspolen får jag dock som mest 0,8 volt vid start, där borde det vara ca 50 volt. Ohmmätning på pickuperna och strömförsörjningen till boxen stämmer mot verkstadsuppgifter. Har rivit ner elhärvan än en gång utan att hitta nåt fel.
Nästa steg måste ju vara att byta box? Någon som har någon? Eller någon som har någon annan ide eller ngot jag bör mäta?
Mycket tacksam för svar.
Efter några timmar till i garaget, urkoppling av dödaren, letat efter kabelbrott runt styret så gick den igång, återigen i samband med att man pillat på dess-nyckeln. Efter det körde jag två vändar på ca 1 timme vardera. Gick utan problem förutom en gång, då den bara dog under färd. Fick igång gnista med nya stift den gången. När jag skulle ut och köra runda nummer 3 så körde jag skotern ett par hundra meter, lät den stå på tomgång, varpå den tvärdör efter en minut.
Efter detta får jag inte igång den. Jag rev ner hela elsystemet i motorrummet upp till styret. Hittade inga avskalade kablar eller dåliga kontakter. Pickuperna satt fast och det såg ut att vara fritt ifrån rost på klacken. Än en gång fick jag gnista efter pillande på dess-nyckeln. Var nu helt övertygad om att ha hittat felet. Satte ihop det mesta av skotern, kollade så jag hade gnista, provstartade lite snabbt, gick och lade mig. Upp dagen därpå, satte ihop det sista vid styret och panelen runt tanklocket, startar åter igen. Går i ca 2 sek innan den återigen dör.
Har provat med ny, okodad dess-nyckel utan att få gnista. Har även kollat kontaktstycket vid lampknapp och framme vid huven, satt jordklämma mellan kaross och motor. Har bytt tändspole och tagit in boxen i värme under natten, allt utan resultat. Nån som har nån ide? Vad kan orsaka så svajiga fel som kommer och går? Har förövrigt även tyckt att då gnistan har funnits, har den ibland ”vandrat” längs stiftet, istället för att vara helt centrerad. Lysen fungerar de gånger skotern gått, men de darrar inte till när man drar i snöret (vet ej om det ska va så?).
Jag har signal ifrån bägge pickuper, jag har 15 volt på kontaktstycket som försörjer boxen med ström. Ut ifrån boxen till tändspolen får jag dock som mest 0,8 volt vid start, där borde det vara ca 50 volt. Ohmmätning på pickuperna och strömförsörjningen till boxen stämmer mot verkstadsuppgifter. Har rivit ner elhärvan än en gång utan att hitta nåt fel.
Nästa steg måste ju vara att byta box? Någon som har någon? Eller någon som har någon annan ide eller ngot jag bör mäta?
Mycket tacksam för svar.