Lynx enduro 600 sp 2001 broms problem

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Tjena!

Har tömt mitt system på olja då den var gammal och hade drage åt sig massa fukt.
Problemet är nu att jag inte får något tryck alls i systemet, och med öppen nippel så kommer det inte ens någon olja där.
Vad kan det vara för fel?

Har gjort som dom skriver här, ''skruva lös locket du har på hantaget. fyll upp koppen tilll max med bromsvätska..sen lossar du lite på skruven nere på oket (luftskruven, ser ut som en nippel)... sen pumpar du nåra gånger på bromsen tills de kommer olja där nere.sen stänger du nippeln och pumparn lite till på bromsen.. sen håller du in bromsen stenhårt och lättar på nippeln..upprepa detta moment nåra gånger så bör den vara luftad..kom ihåg att fylla på vätska ifall de tar slut..''

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Om systemet är helt tömt när man fyller på nytt kan det vara lite bökigt att få i ny olja ibland...
Om du inte har någon bromssug så är det bara att pumpa. Men se till att tryck in bromsen, öppna, stänga, släpp bromsen tills det är bra.
Alt om du inte får vätskan igenom så kan du ju trycka på en slang på nippeln och suga. passa få inte olja i munnen bara inte så gått eller nyttigt.
Nästa taktik om det inte går alls är att gå bakvägen, flaska med bromsvätska i slang till nippeln. Tryck vätskan bakvägen. Ibland smidigast om man har grejer.

Sen när du väl börjar finns tryck i systemet, så ska det spruta en jämn och fin stråle när du luftat tillräckligt.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Har försökt fixa skiten nu..
Får oljan igenom systemet nu men det blir aldrig något tryck, alltså verkligen 0 i tryck.

Nått som kan vara trasigt? eller nått annat fel?

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
verkar konstigt, de funka väll innan?
Kolla så de inte har kommit till nån konstigt böj på slangen eller nåt ligger konstigt...
Antar du inte släpper ut handtaget när nippeln är öppen?:p
Har du väl fått igenom vätskan så verkar det konstigt om du inte får upp nå tryck.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Jo den funkade innan, dock när man kört ett tag o använt bromsen så nöp den av sig själv, då fick man kyla ner den sen köra vidare :p

Finns ingen böj eller så, även blåst ren slangen och så.
Ja självklart släpper jag ut handtaget efter jag stängt nippeln ;p

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Du har väl plockat upp gummimembranet ur behållaren innan du fyller vätska? Den måste vara urtagen vid påfyllning. Den ska fungera som skydd mot att luft sugs in i systemet om då kör tills behållaren är tom. Man När du är klar med luftningen så fyller du behålaren ungefär till hälften å stoppar tillbaka membranet. Avläs nivån på synglaset. Vik undan membranet å fyll mer vid behov.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Haha ja självklart har jag gjort det ;p
Jag vet hur man luftar en broms, men det funkar inte, så undrar liksom om det är nått som är trasigt.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har själv råkat tömma hela systemet en gång och det var ett rent h*****e å få ut luften. Så nu fyller jag på hela tiden medans jag pumpar ut så att jag inte ska få in luft i systemet när jag byter vätska.

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Är det riktigt besvärligt så kan det vara nödvändigt att trycka in bromsvätska bakvägen, genom luftningsnippeln alltså.
Jag var med om det i helgen på en -11 Ski-doo.

Brukar använda en 60cc spruta (Plastipak för medicin) och en slang i lämplig storlek som passar på nippeln och sprutan.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
När jag kom ut idag hade jag plötsligt tryck?!

Nu har jag dock samma problem som förut, efter en stunds körning nyper bromsen av sig själv, vänta ett tag och kyl ner bromsen sen går det att köra igen, vad är det för fel?!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kolla så att inte brosbeläggen inte kärvar på pinnarna dom sitter på. Eller så att inte kolven i bromsoket inte kärvar.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det kan hända om en eller flera av bromsokets kolvar kärvar, samtidigt som du har för mycket vätska i systemet.
Vätskan expanderar vid värme o du får självtryck.
Lufta igen o lämna behållaren halvfull, sedan motionerar du kolvarna i oket framåtebax.
Ta lös oket bara o tryck me fingrarna på beläggen. Sätt en skruvmejsel mellan beläggen så dom inte åker ut för långt när du håller på o pumpar me bromshandtaget.

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
nån som vet hur man ska göra för att få tryck när man har bytt hydralslangen ner till bromsen ska man bara följa samma instruktioner för när jag testar denna metod så kommer det ingen olja ur nippeln, jag har en vmax sx 700 -97