Lynx enduro 600 sp 2001, variator problem.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Hejsan!

Var ute och körde min lynx enduro 600 sp 2001 idag, och då gick remmen sönder, aja ingen fara tänkte jag eftersom jag hade en reserv med mig som var i så pass bra skick att jag kunde köra hem.

När jag tryckt dit den remmen så startar jag och kör 20meter, sen stannar jag och då dör skotern, upptäcker att den remmen är bredare än den som satt där före.
Och när man rycker i snöret så rör sig hela mattan, och remmen är inte så spänd så den borde dra hela mattan.
Har testat en lika dan rem som satt på från början och samma fel uppstår.
När vi lyfte upp mattan i luften gick den igång och den gick att köra men såfort man stannar så dör den.

Vad kan det vara för fel?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Har du provat rycka utan remmen?.. Krängde du bara på den nya eller använde du det där verktyget som man skruvar in i sekundären? =)

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Japp ryckte nyss igång den utan rem, första rycket utan några som helst problem.
Jag krängde bara på den, men sedan har jag skruvat lite på den o grejjat för att försöka lösa problemet så jag kunde köra hem men de gick inte :p

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Hm okej, på sekundären är det väl 3st skruvar man kan ställa isär skivorna har jag för mig i alla fall att jag har läst :), men kanske är som JS skrev att den har fastnat eller något.. Kolla runt variatorerna så du inte fått några restar av remmen som lindat sig runt variatorn på baksidan, brukar vara tråden från remmen som kan ha fastnat.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Känns som att det kan vara fjädern i primären som är trasig, ska riva och kolla imorn.

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Kan ju passa på och slänga in en fråga till.

Är det nått speciellt jag ska tänka på när jag plockar isär primären, och behöver man några specialverktyg eller går det att lösa ändå?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hmm kan det inte vara att du måste ställa om sekundären pga att den nya remmen är ny = bredare än den gamla.

Remmar blir smalare och smalare allt eftersom man nöter dom och gör man som man ska så justerar man ju efter vartefter remmen blir smalare. Dammar man sen bara på en ny rem så blir den "för bred" och skotern börjar driva på tomgång..

På sekundären sitter det 4 st hål, 3 av dom är insexhål med muttrar runt sig. Använde en 10:as hylsa och släpp på muttrarna, skruva sen IN skruvarna med hjälp av en liten insexnyckel. Det är en riktigt liten insex som krävs..

Men det kan även vara primären förstås men börja med sekundären då det tar max 5 min om du är frusen och pissnödig...

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Jag har testat det du säger vidgren, men man ser tydligt hur primärvariatorn trycker fast remmen, så nått är fel med den. :)

Stridsanka: Nej den drev inte runt mattan utan rem? ;p

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Jag har testat det du säger vidgren, men man ser tydligt hur primärvariatorn trycker fast remmen, så nått är fel med den. :)

Stridsanka: Nej den drev inte runt mattan utan rem? ;p

Har för mig att de finns en plasthylsa i primären vid fjädern som kan sätta sig på sne eller gå sönder och då får man detta problem. En kompis hade samma problem på en likadan skoter och jag vill minnas att de var nått sånt som krånglade.

Så ta isär primären så ser du säkert vars problemet ligger.

Freddielunik

Medlem
22 mar 2006
26
0
1
Timrå
Gjorde en snabbare variant för att ta loss primären: Skruvade loss skruven, mätte hur långt den stack ut när den börjar ta gäng, kapade en bult (2-3mm smalare än skruven) 5 mm kortare än den längd jag mätt upp. Stoppade in "avkapningen", skruvade sedan i skruven, vips så lossnade primären. (fick idén från "gängtape o olja tipset ovan).

Freddielunik

Medlem
22 mar 2006
26
0
1
Timrå
Funderade på om jag skulle hjälpa till att riva primären imorrn. Tips på hur man skruvar isär den utan att alla prytlar i den rasar åt alla håll?

Freddielunik

Medlem
22 mar 2006
26
0
1
Timrå
Isärplockad, rengjord och ihopsatt. Plockade bord nån plåtbit som satt under brickan fjädern står på, finns inte med på nån sprängskiss, så vi misstänker att den satts dit för att spänna fjädern, men nu är den väck.
Funkar som satan i gatan nu igen.