Lynx Enduro 600sp 02 Elfel :(

600hundran

Aktiv medlem
22 mar 2010
67
0
6
Övik
www.ijet.se
Hej har en Lynx enduro 600sp 02a som krånglar för mig. först var jag ute och körde och sen gick den bara på en cylle så då körde jag hem den och kollade först och främst tändstiften och märkte att ett inte fungerade och testade att he det fungerande tändstiftet på andra cyllen för att se så den gick på båda, det gjorde den som tur var!, men sedan efter jag köpte ett nytt tändstift och satte dit det så gick den fin fint! jag körde en liten sväng med den för att testa så den gick som den skulle och det gjorde den. så jag körde hemmåt igen och när jag kom på gården och skulle stänga av den stängde den av sig själv innan jag hann stanna. så jag kollade så att DESSen satt som den skulle och att inte stoppknappen var av. allt var som det skulle men när jag skulle dra igång den så tände den inget alls. höll på och jävlades ett tag men fick den inte till att tända, tog upp tändstiften och kollade om det var någon gnista, nej det var det inte testade med ett helt oandvänt tändstift som jag hade som reserv men nej ingen gnista, jag testade att kolla med en elmätare om det var någon ström i tändhattarna genom att he ena kabelni tänd hatten och jorda den andra. det var ström där på båda två men tror inte det var tillräkligt för stifften för fick ingen gnista alls på dom, testade att ha en strömmätare och dra ström med den igenom båda tändstiften så att jag såg det kunde passera ström där, ja det kunde det, men kom ingen ström alls när jag hade tändhatten på. har kollat dom flästa kabblarna att dom sitter, DVS dom från dessen,dödknappen och dom som går till den där mrbp boxen eller vad den heter. men såg inget fel, någon som vet hur jag ska få ordning på detta (el)ände för vill ju gärna köra mer skoter innan sommarn är här!

Stavfel dom bjuder jag på och jag säger tack i förhand för att jag har sett att dom flästa här kan sin sak. så jag hoppas ni kan hjälpa mig! tack.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Ursäkta offtopic men jag orkar fan inte läsa allt du skrivit! Hade varit mycket lättare läsning om du inte skrivit ihop allt som en jäkla gröt.

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Hej
Sätt i nya stift och jorda båda tändstiften. Dra i startsnöret. Det ska bli gnista samtidigt på båda tändhattarna. Du kan mycket väl ha spänning med en voltmätare men det är inte tillräckligt för att tända stiften. Kolla alla kontakter så någon inte har glidit i sär och att det inte någon kabel inte har blivit klämd eller skavd. Om det är ok så skulle jag kolla spänningsregulatorn och tändspolen. Det kan du göra på flera olika sätt. ta bort säkringen för lyset och bygla in en liten glödlampa på ca 5w, dra i startsnöret och se om den glöder till.
Lynx800Ho

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
1, Kolla med NYA och framförallt rätt stift, funkar dom har du kanske problem med förbränningen.
2, Går den "fett"?
3, Får den för mycket olja? (kolla vajern till oljepumpen så den är hel)
4, Låt inte skotern stå länge på tomgång.

Kanske inte rätt svar men värt ett försök:)