Lynx enduro 700/600 -02 eller Arctic Cat f6 snopro -04?

zuxxe1

Medlem
15 mar 2010
6
0
1
Gävle
Hallå alla!
Har lite funderingar angående skoterköp.. Vet att det skiljer lite i årsmodellen, men jag vill ha en skoter som ni tror passar mig bäst!
Det står alltså mellan en Lynx Rave 800 -02 eller en Arctic Cat f6 snopro -04
även, Lynx Enduro 600/700. Har hört att lynxarna är väldigt stryktåliga, medans jag har HÖRT att arctic caten inte alls tål lika mycket..

Skotern kommer mestadels användas som lek (puderåkning, hoppning och annat krafs)
Nån sväng på leden tar man väll allt då man ska iväg och grilla sig en varmkorv eller nånting sånt..
Så nu vill jag höra lite för\nackdelar med dom 3 skotrarna som ni känner till:smile1:
Tack på förhand! :hello:
\zuxe

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vad jag vet så har katterna lätt att börja spricka i chassiet, men jag har ingen erfarenhet av dom så jag ska inte säga att det stämmer. men lynxarna är riktigt roliga maskiner med bra boggie och stryktåligt chassie.

men 800 är inte den bästa motorn, dom infettade vevlagren ska fettas in efter 7-900 mil och det gäller även 6-700 cc motorerna med men dom är driftsäkrare. och dom drar inte så mycke soppa heller. jag skulle då köpa mig en enduro/rave om jag skulle byta skoter

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Kör Enduro 700 med lite lull-lull och är då väldigt nöjd med den :)

Rekommenderas varmt från min sida iaf.

L

Lynexen

Jag skulle säga Lynx utan tvekan. Går kanon i lössnö och är perfekt lekskoter med grym fjädring. Stryktåliga är de även som du själv skrev.

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Jag har en Lynx Enduro 600SP -02. Jag är helnöjd med den, den har faktiskt inte krånglat något under den tiden jag haft den. Finns ju alltid saker man vill ändra på med skotern. men jag är nöjd i det stora hela.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Skicket avgör, tror F6'an kan vara riktigt djävla rolig. Kolla allt noga innan köp bara. För dom pengarna kan en Viper vara ett alternativ också.
Kom ihåg att alla maskiner kan man köra slut och ju roligare dom är desto hårdare kör man :)

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
F6an alla dagar! Bättre på allt förutom då att chassit inte är lika hållbart. Och du lär inte vara nöjd med Enduron om du ska köra i mycket puder då dom går riktigt värdelöst i snö och tar förbannat med soppa och olja, inte för att en F6a är direkt en soppa snål skoter men mindre tar den.

Sommaren är lång så du hinner förstärka chassit och svetsa eventuella sprickor till nästa vinter och den håller minst lika bra som Lynxen. Och jag lovar att du kommer bli nöjd, jag är då jävligt nöjd med min och alla andra jag känner som kör/kört Firecat 600/700.

L

Lynexen

Här har vi en som inte vet han pratar om.
Lynxen går bra i lössnö. Tar inte mer bränsle eller än A-C.
Om din Lynx har tagit mycket olja så står oljepumpen fel, de tar inte mer olja än någon annan skoter.
Visst, A-Cn har längre matta och tar sig därför lite bättre i lössnö.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Kommer tillräckligt långt med min 44mm matta kan jag lova. Lynxen har som sagt riktigt bra chassi, boggie, framvagn ja det mesta förutom att vevlagren behöver nytt fett men det är nog enda också.

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Jag upplever inte att min 600sp drog speciellt mkt soppa ändå i vinter när jag har kört. Körde med bland annat en Rev 500ss och det känndes som han tankade minst dubbelt så mkt mot vad jag tankade. Men visst Arcticen är lite längre, men föraren som bestämmer vart man ska ;-)