Lynx enduro sdi hög tomgång

seadoo04

Medlem
27 feb 2013
8
0
1
jakobstad
Hej jag har en lynx enduro 60 sdi -05. När jag har kört den varm å släpper av gasen lämnar den på ca 3500 varv på tomgång, och far inte ner på länge.. Och jag bytt insugningsgummina men ändrar inte..MEN om jag byter till en ny variator rem så hålls tomgången nere på 1500 varv...verkar konstigt, nån me samma problem?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
När Du monterar en ny rem så ligger den för högt och den tvingar då ner varven. Det går att justera tomgången på spjällhuset. Ska finnas en ställskruv.

seadoo04

Medlem
27 feb 2013
8
0
1
jakobstad
men tomgången är ju normal när jag startar skotern med den gamla remmen! de är när jag har kört den varm så lämnar den på 3500 varv, men far ner till de normala d.vs 1500 efter typ en halv minut, så de måste ju vara nå annat fel sku man tycka. De e min första skoter så ja är ju bara nybörjare, och int vet så myke på skotrar

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
men tomgången är ju normal när jag startar skotern med den gamla remmen! de är när jag har kört den varm så lämnar den på 3500 varv, men far ner till de normala d.vs 1500 efter typ en halv minut, så de måste ju vara nå annat fel sku man tycka. De e min första skoter så ja är ju bara nybörjare, och int vet så myke på skotrar
Hej.
Det är inte nått som tjärvar i gaswajern eller spjällhuset? Tänkte eftersom det ger med sig efter 30sek som du beskriver! Är det precis samma sak varje gång eller bara av och till?

seadoo04

Medlem
27 feb 2013
8
0
1
jakobstad
tack för alla svar, men nu har ja hittat felet. Den tog tjuvluft vid topplocket, ja måste ha ut hela motorn för att se de!