Här kommer en projekt tråd om min Lynx! lång historia kort en arbetskollega hade en lynx som han höll på att renovera och pyssla med och tvingade på mig en provtur när den var klar, och då var jag fast jag skulle bara ha en sån!
hade en sån tur att 2år senare så köpte jag exakt den skotern!
så här såg hon ut då jag köpte henne!
motor receptet var lite av ett mysterium då, men nu efter att ha fastnat totalt för Rotax slidmatade motorer och lusläst det mesta om dom fick jag luskat fram att det satt 536as cylindrar + topp samt slidskiva från formula plus 91a, 582a botten del och en trim pipa jag inte ännu är säker på var den kommer från!
körde med den så där första vintern och renoverade upp henne sen till vinter nr 2, tog bort gjutskägg ur cylindrarna och borrade 0,20, byte till en 25mm yamaha matta, Renthal fatbar och styrhöjare och målade upp chassiet och diverse små pyssel såg då ut så här!
så nu till vinter nr 3 blir det ännu en tid i garaget så att säga innan snön börjar falla!
planerna är =
583 cylindrar bortslipade gjutskägg och missar, höjda med tjockare cylinderfots packning
modifierad topp
portat block
värre slidskiva
Jaws dubbelrör
Mikuni flatside 40mm på rack
måla chassiet + boggie och byta bussningar och lager
nya dämpare
8 kuggars no slip och värre matta
nyare sekundärvariator
se över elen
-----------------------------------------------------------------------------------------------
här kommer bilder på det som har hänt än så länge!
583 cylindrarna inhandlade!
börjat riva lite för lackering
testar jaws rören i chassiet
lite bilder på portningen som är gjord! det är jag som har portat och jag är absolut inget proffs eller mästare så om någon skulle vilja "kopiera" och slipa likadant så tänk på det.
hade en sån tur att 2år senare så köpte jag exakt den skotern!
så här såg hon ut då jag köpte henne!
motor receptet var lite av ett mysterium då, men nu efter att ha fastnat totalt för Rotax slidmatade motorer och lusläst det mesta om dom fick jag luskat fram att det satt 536as cylindrar + topp samt slidskiva från formula plus 91a, 582a botten del och en trim pipa jag inte ännu är säker på var den kommer från!
körde med den så där första vintern och renoverade upp henne sen till vinter nr 2, tog bort gjutskägg ur cylindrarna och borrade 0,20, byte till en 25mm yamaha matta, Renthal fatbar och styrhöjare och målade upp chassiet och diverse små pyssel såg då ut så här!
så nu till vinter nr 3 blir det ännu en tid i garaget så att säga innan snön börjar falla!
planerna är =
583 cylindrar bortslipade gjutskägg och missar, höjda med tjockare cylinderfots packning
modifierad topp
portat block
värre slidskiva
Jaws dubbelrör
Mikuni flatside 40mm på rack
måla chassiet + boggie och byta bussningar och lager
nya dämpare
8 kuggars no slip och värre matta
nyare sekundärvariator
se över elen
-----------------------------------------------------------------------------------------------
här kommer bilder på det som har hänt än så länge!
583 cylindrarna inhandlade!
börjat riva lite för lackering
testar jaws rören i chassiet
lite bilder på portningen som är gjord! det är jag som har portat och jag är absolut inget proffs eller mästare så om någon skulle vilja "kopiera" och slipa likadant så tänk på det.
Last edited: