Lynx hjälp.

loje

Medlem
21 jan 2010
14
0
1
är lite ny med skotrar så jag behöver lite hjälp här...


jag köpte en Lynx enduro 500 i söndags. När jag kom hem så såg jag att "Pinnen", jag har lagt in ett kort på där nere, är lite böjd.



ena skidan lutar lite (förmodligen) på grund av detta...


Mina frågor till er alla är:

Vad heter den där?
Vars kan jag köpa en ny?
Vad kostar en ny (ungefär)
Är det növändigt att byta den? eller går den att köra med som den ser ut just nu.
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Tror det bara heter "framvagnsstag Nedre" Ganska dyra har jag för mig ca 1000 för 2 nya.
Men det finns ju eftermarknads stag tex "Drivex" stagen.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Gillar lösningen med att skruva dit bultar istället för att montera bussningarna till styrspindeln.
Tror annars på indy400´s lösning
 

loje

Medlem
21 jan 2010
14
0
1
Tack för svaren.


Jo det blir nog att "räta" ut den som sitter där.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Antar att det är en g-type du köpt ?
jag skulle ha köpt ett par bussningar till -01/-04 årsmod och satt dit, dom kostar ca:100kr paret... lösningen som förra ägaren gjort lär ju inte annat än föra oliv :)
det enda man behöver göra är att skära bort lite gummi för smörjnippeln.
Går bulten som sitter i spindeln igenom bägge sidorna av fästet till skidorna ?`ser inte ut som det på bilden, vart lite fundersam bara


Mvh// Mattias
 

loje

Medlem
21 jan 2010
14
0
1
jag har sökt och sökt efter bussningar men jag lyckas inte...

vars kan man köpa såna? och varför köpa bussningar till -01/-04 och inte "orginal" till -97?

Jag tror bulten går rakt igenom... men är osäker. Ska kolla imorgon :)

och jo det är en G-type :D
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
jag har sökt och sökt efter bussningar men jag lyckas inte...

vars kan man köpa såna? och varför köpa bussningar till -01/-04 och inte "orginal" till -97?
Därför bussningen från -01/-04 passar till fästet på skidan, eftersom skidan är ifrån modellerna med evo-chassiet.

Vet inte den exakta benämningen på vad bussningen heter, men jag vet att en Lynx/Ski doo åf kan leta upp dom åt dig.

Blir osäker nu förresten, märker nu att fästet till skidan verkar bra mycket bredare än själva spindeln, där ska det ju vara tajt-passform.
Skulle du kunna slänga upp någon mer bild på skidorna?, så man kan säkerställa vilken modell dom ursprungligen är ifrån.
 

loje

Medlem
21 jan 2010
14
0
1
här är några fler bilder:












jag har försökt skrapa bort snön så gott det går... sen visste jag inte exakt vars på skidan du ville ha korten så jag skickade upp lite olika :)



bara säga till om nån vill se fler bilder :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Spola upp en hink varmvatten och häll på, så slipper man snön. Ta sen nya bilder motsvarande bild 3 i förra inlägget. Gärna närbild under den svarta cirkelformade plåten längst ner på spindeln.
 

loje

Medlem
21 jan 2010
14
0
1
här kommer några bättre bilder... den nedre bilden blev lite suddig eftersom kameran ville bara fokusera på bulten, men jag hoppas att det går att se ändå.









ska framvagnsstaget vara helt spikrak förresten? jag har plockat lös den för att försöka rikta den och blev lite osäker bara...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Framvagnsstag spikrakt? Japp!

På bild 2 ser man att det sitter en grov mutter som utfyllnad på ena sidan av spindeln. Inte så lyckat att bara "fylla ut" åt ena hållet, är bättre om man kan centrera spindeln över skidan. Dels för att få belastningen på skidan rätt, dels för att den antagligen blir mer spårkänslig sådär.