Lynx köp?

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
Hej.

Funderar litegrann på att köpa en RAVE 800 -02, men man blir ju dock lite fundersam eftersom driftsäkerheten på dessa ska vara en aning dåliga pga nå lager och en p box som ploppar ur om den ikke är försatt med en plåt vad jag förstått. En 600 eller en 700a är väl också ett alternativ, har 700an samma problem? Är dessa problem som de har ofta åtgärdade om man köper en begagnad nu, eller är det nånting man kan räkna med att få åtgärda själv om det är möjligt, alternativt ha otur och det bara skär ihop?

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
600 och 700an är också drabbade.. Men betydligt mindre problem än 800an..

Skulle satsa på en 700 om jag var du, har haft en sådan själv.. Gick riktigt fint! Dock kunde man väl sakna det där lilla extra ibland, men men.. ;)

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vevstakarna har ju kunnat bli krokiga på något vänster, men om något lager vet jag ingenting om men däremot är det packboxen som tätar mot vevaxeln som brukar ta sig lös eller gå sönder vilket innebär att motorn drar in luft via den vägen och kan resultera i haveri om ingenting görs åt det. Det felet finns också på 440 motorn. Och nej det går inte att köra skotern utan denna packbox. 600an har ju visat sig vara drift säkrast, är du ute efter det så röstar jag på den. Annars håller jag med Marcs om 700an.

D

Deleted member 6797

är de alla rave 800 som rakklar? en polares rave 800 01a går som en klocka i över tusen mil:)

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Det är lagret närmast variatorn (?) som måste fettas in, och ryker packboxen så är det ju stor chans att fettet försvinner = Ras..

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Däs dessa 2trådarna så får du i dig en hel del spekulationer och bekräftelser ang packboxar och allt möjligt. Med dagens priser på en 02 800 så finns de inget att tveka på faktist.

Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)
Varför rasar Rotax Serie-3 motorer ?

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
Okay, tack för alla svar:) Så, är det i stort sett packboxen som varit det stora problemet med dessa, inget annat speciellt problem? Varit in en snabbsväng på Rotax serie III tråden, men ska nog ta och gå igenom de trådarna lite mer noggrant imorrn :)

Och ja, riktigt bra priser på dem vad jag har sett. Men som sagt, ska väl ta och läsa igenom trådarna där då man är lite piggare, återvänder väl tillbaka hit sen då kanske med nån mer fråga.

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Kolvarna är fel utformade..

Men i stort sett är alla utbytta!

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
hm okej... kolvarna/kolvringarna som gick att byta till nå bättre nu som jag förstod det, p-boxen, insugsgummina verkade det kunna vara problem med, och som jag förstod det så var det här med fettet också en liten fråga och det pratades om att om man sku fylla på behöva klyva motorn o så.

Så.... vad kan det nu gå på om man kanske skulle lämna in och fixa en plåt för p-boxen och att de får byta fett/kolla lager? Funderar på att slänga iväg ett mail till en och höra mig för om en RAVE 800 jag sett på blocket om olika grejor. Borde jag vara rädd för att satsa på en rave 800 (-01-03), eftersom jag dessutom har en väldigt stram budget just nu för skoter och satsa på nå som måhända kan vara driftsäkrare? eller ska det i stort sett it vara nå speciella problem nu, utan oftast i stort sett åtgärdade nu när vi börjar närma oss 2010 på de begagnade skotrarna?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
skulle jag måsta sälja min rev för att köpa en billigare skoter, så skulle jag köpt en RAVE 800 mellan 01-04. Lätt..
Din strama budget kan sätta dig i klistret oavsett vilken skoter du köper, tänk på att ha en budget klar att bränna för vilka omöjliga utgifter som hellst. Du kan ha otur och köra av mattan, du kan plocka en tomtmarkeringspinne och kröka trailingarm och tunneln, de kan härnda så mkt saker som skenar och blir dyra..
Så när du köper skotern, kolla på remmen, är den hel?
måste du byta rem? de e 1200:- bara de..
hur mkt kan du pruta?
lär dig skotern innan du köper den, var beredd att pruta..
tvärprutar du 3000:- och han går med på de, KANNON du har just tjänat in 2 remmar och soppa pengar.. du måste vara smart vid skoterköp, de kan tjäna dig en hel del pengar..

. .. såååå din fråga om kostnad?
är du helt novis?
du kan inte skruva alls?
för de med att fylla fettet är inga problem, de är därimot krångligare att göra hålen för att sätta fast hållaren i mässing som skyddar packboxen..

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
Okay, jodå, allt det där vet jag om, är uppvuxen med skoter, jag menade bara om risken fortfarande vore större iaf att det sku bli problem med de kända problemområdena och jag skulle få punga ut med mycket pengar på att repa. Och nej, helt novis när det gäller skruvande är jag väl it, men har it allt för mycket erfarenhet ändock. Tycker dock om det, och vill gärna bli bättre :) Som jag förstod det var det ganska besvärligt att byta fett, om man it har modellen där man kan ta ut p-boxen utifrån (så på -02an kanske?), och att man helst it ska fylla fett utifrån då man lätt kan skada p-boxen. Har ingen erfarenhet av just dessa och man har ju hört så mycket om det o så, därav mkt frågor.

Men fråga bör man ju, annars lär man sig ju inget :) får man vara nyfiken och undra om du haft en rave 800 förr i tin? :)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. alright, grejjen är den att de är inga problem att
ta lös motorn
vända den upp och ner
ta lös undre vevhushalvan
inspektera fyllapå byta fettet
och sedan allt ihopa igen tvärtom..

de e så mkt jobbigare i REV chassiet, mkt lättare i ett äldre chassie utan pyramidstag och grejjer..

.. och noe, jag har inte haft en RAVE800 tidigare, men jag vet att om jag skulle byta ner mig, så skulle ag inte skaffa en polaris eller en yamaha, och en MXZ eller RAVE så blir de lätt en RAVE.. en RAVE 800that is.. ;-)

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag har ägt en Rave 800 -02 och kan säga att det är riktigt trevliga maskiner. Jag hade också satsat på en sådan om jag skulle bli tvungen att byta till en billigare:)

Redje

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Älvsbyn Sverige
Ah, okay melmaq, kanske tar och gör det själv då trots allt. Känns vid första blick lite "läskigt" att själv ta loss undre vevhushalvan när man aldrig gjort det, men det ska jag nog allt fixa då om det blir en, sku jag tro :)

Hehe, okay scandic rider, låter bra det :) Känner it riktigt lika stor oro nu längre om det blir att skaffa sig en sådan :) Hörde mig för om en ikväll med lite frågor, via mail dock blev det nu, men får hoppas på svar iaf.