Lynx Racing -04, problem med gnistan

Jomo

Ny medlem
18 mar 2009
4
0
1
Sollefteå
Jag har en Lynx Racing 440 -04 som gnistan kommer och går på. Ibland startar den och kan gå en stund (oftast ca 1 min) och sen dör den. Tar upp stiften och ser att det inte är någon gnista, väntar en liten stund och drar igen och då finns det gnista första dragen men sen kan den vara borta igen.

Jag har haft firma som kontrollerat statorn och den är ok. Har köpt en annan cdi (iof begagnad men det vore konstigt om det är samma problem med två boxar). Mätt upp tändspolen mellan tändhattarna och fått bra värde.

Vet inte vad jag ska ta mig till härnäst, förslag någon?
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
altså när statorn blir varm så dör den och när du väntar en liten stund så startar den igen? defenitivt nåt fel på statorn p.g.a kyl och värmeskillnader. kall mätning ger ett ok resultat medans varmmätning på statorn ger ett förbannat konstigt resultat i.o.m att metallen expanderar vid värme. När den börjar expandera/bli varm kan det bli ett sådant brott som gör att statorn ger upp när den kommer upp i lite temperatur men sedan när den blir kall så glider brottet tillbaks och det går att starta maskinen igen...
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
Klockren förklaring vid överslag i lindning.Vanligtvis statorlindning.


Mätning göres vid kall motor,notera mätvärdet.
Mät sedan efter varmkörning Alt försiktig/värmning av löstagen stator under lång tid med värmepicka.
Ökar motståndet vid Ohmmätning så är statorn ok eftersom den inre resistansen ökar vid ökad temperatur.
Minskar motståndet vid Ohm mätning är det istället överslag i lindningen.

Tänk även på att tändspolen kan vara dålig,mätes med samma metod som ovan.
Men du har en skoter med dåligt konstruerad stator så den är nog boven i dramat...
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Min gjorde precis samma sak när det var fukt i kontakterna som kommer ut under pipan, samma med en kontakt till DESS-boxen, fukt där också! Blåste igenom och körde in lite 5-56, har haft hur bra gnista som helst sedan dess.

Så mitt tips är att du går igenom alla kontakter innan du börjar kosta på den massa delar som det kanske inte ens är fel på!
 

Jomo

Ny medlem
18 mar 2009
4
0
1
Sollefteå
Ja, grejjen är den att firman som kollade statorn åt mig körde den varm för att utesluta att den la av vid värmediff, så jag är rätt säker på att den är ok.
Vad tror ni om tändspolen? kan den spöka så här? Jag har mätt upp den, men bara en gång när den var kall.