Lynx racing 440 tappar komp och kraft

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja somsagt, var ute idag o körde me 440in, stannade o tankade, for sedan ut en sväng och hann int mer än 500m, då började skotern att låta dovt vid gaspådrag o tappa all kraft framåt, gick att köra en bit men den axxade inte som den skulle och den lät konstigt (dovt)

Det jag då gjorde var att stänga av den o testa starta igen, det var VÄLDIGT lite motstånd i dragsnöret samt att de var värdelöst komp i den, men den gick igång, testade gasa och då lät det som ett sugande dovt ljud också, bogserade hem aset sen.

Sen när jag testa dra i starsnöret då han var kall så var det mkt mer komp i den!?

Det jag gjort nu är att kolla stiften, ena är okej men det andra som sitt på vänstra burken är vitare/torrt=går snålt? kan kolven på den burken farit?

Kollade i samma veva kompressionen me en mätare då han var kall, 8,5 ca i bägge,lät lite väl lite, och det var lite lite mindre komp på den burken som gick snålt.., Vad är ett okej värde när de gäller kompressionen?

Kan det vara så att kolvringarna är i dåligt skick? gått ca 50mil max sen förra ägarn bytte kolvar:mad2:

Kan även tillägga att skotern börja dra lite tjyvluft också..

Tacksam för hjälp! hoppas ja int skrev för rötigt bara.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
okej, då ja lix har en ny packningssats te motorn på hyllan så äre lika bra o riva isär allt o byta ringar/packningar o packboxar.., kommer nog byta slangar, filter o rengöra förknasarna i samma veva. och hoppas på bättre fart i motorn efter det.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Fråga en polare, han hade exakt samma problem på sin 440i ett tag, då visade det han hans skoter bara gick på en burk när den blitt varm, så det jag gjort nu när jag såg att den vänstra burken var torr var att rengöra förgasarna rejält samt kolla slangarna, ska även dit me nytt filter.

Då ja kollade kompen idag så vare exakt 8,5 på bägge.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jo det måst ju va så tyck ja me, ska kolla ringarna snart, har int tillgång te skotern nu i helgen då den står hos en annan..