Lynx ranger 600 - 04

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
45
Finland
Hej,

På sista turen I våras så klappade vår trotjänare ihop. Det lät som ett slags "skrammel" och ryckig gång.
Vi försökte ett par gånger till och gick det bra(jämt) 50-100 meter och sen skrammel och dålig gång igen. Och sista gången lite mer OS och oljelukt än vanligt.

Det blev inte så mycket mer utan av med variator rem och bogsering tillbaka. Sedan provade jag igen och startade. Motorn gick ok. Gasade snabbt upp till 6000 varv.

Och idag så öppnade jag kedjehuset. Hade en bild av att det skulle vara en knut på kedjan eller liknande. Men det såg fint också.
Visst lite metallsörja längst ner. Men det är ju normalt efter en säsong.

Sedan så märkte jag lite olja i kröken.
Men det är ju en 2-taktare.

Så vad kan det vara?
Kanske motorn gick fint för att det inte var nån belastning?
Eller är det kolvarna som är på väg att gå?

Attachments

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Om den börjar gå knaggligt p.g.a kolvarna så har dom inte "börjat gå" då har dom gått!

Ingen i din närhet som har ett endoskop eller någon sån där böjbar "slangkamera"? Du har ju av kröken som jag förstår, man kan ju besikta ena sidan kolven och nästan halva cylindern genom avgasporten även med Y-röret kvar på cylindrarna med rätt kamera. Får man ner kameran genom tändstiftshålet så kan man ju kika på kolvens ovansida också.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Om den går bra utan variatorrem så är felet i primärvariator sekundär eller som du kollade kedjehus alt så har drivaxellagret för hjulaxeln gått.

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
45
Finland
Jadu. Ska se om jag kan få tag i en sån där kamera. Vart ju lite jobb att komma till kedjehuset..

Men det är som du säger Boost III . Den gick ju fint utan rem I ett par minuter. Och drog även på med gas. Inget skrammel då.

Kedjehuset är ok.

Men det lutar åt nästan att lämna in det på service. Börjar bli gränsfall för mina meck kunskaper..

Deh här med Drivaxellager och hjulaxel. Inte helt omöjligt. Behöver bara nörda ner mig exakt vilka delar det är..
Det finns ju en sån där stor rund disk med massa kuggar runt. Och en axel med tänder som tar går in när man "engage:ar". Där är det ett par ställen där tänderna nötts ut. Men hört från andra att det inte ska vara nån större fara..