Lynx Ranger 600 - 2004 - Startar inte..

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
Hej,

Den gamle trotjänaren har fått några märkliga fel på den:

1. Elstart.
När man vrider om nyckeln så händer det absolut ingenting.
Igår lyckades jag testa med en annat batteri för att eliminera ett dåligt batteri ur ekvationen. Och det var samma sak helt dött.
Det finns en säkring, men den är hel.
Har försökt kolla i kabelhärvan men ser egentligen ingenting där.

2. Manuell Start - med ryck.
Förra sommaren flyttade vi skotern och kommer ihåg att den startade fint och jag kunde köra av den från släpet. Men denna vintern, ingenting.
Har också försökt att dra igång väldigt länge utan att lyckas.

3. Det ska sägas att kåpan är lös då fästena som håller fast kåpan i chassit gått av. och när man lyfter så stannar den inte alltid i rätt läge utan ramlar ner lite.

Har tagit ut tändstiften och båda ger gnista när de är kopplade mot motorblocket med tändhatten. Så det är inga problem där.
Det finns bensin i tanken.

Så nu börjar alternativen sina.
Fick tips om att det eventuellt kan vara DPM eller MPEM (Styrenheten för tändning) som kärvat ihop.
Eller kan det vara ett bränslefilter som är igensatt och att det inte kommer bränsle till motorn? Hur ser jag det på bästa sätt?
Det ser ut som att det kommer lite bränsle men ev att det är för lite.

Mvh,
Ville
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är nog inte fel på tändningen om den ger gnista förutsatt att den är noramstark. Och om de är fel på tändningen så är de inte mpem boxen i första taget ,,stator picuppar tändspolar kommer i första hand.
Omk stiften ser torra ut så prova ge den en sup genom att skruva lös stiften och häll i 2 matskedar bensin i varje hål skruva dit stiften med fingrarna bara så de går fort att provdra. Håll 10% gaspådrag när du drar och när den tänder får du försöka hålla den igån med gasen så länge som möjigt. Du kan få upprepa supningen några gånger innan den hoppar igång för gott.
Men obs du kan ha gjort den sur också och då blir den bara surare av bränslesupar. Du ser på stiften om de är torra eller blöta. Om de är blöta av soppa så dra ur motorn några ggr utan stift och full gas och elda kraftigt på stiften så de bränns ur ordentligt. Om så är fallet ger du den ingen sup, försök då dra igång den med lite gaspådrag samtidigt.
Startmotorn är en annan femma testa dänga på den med en hammare ,,slå även på startreläet samt provdra alla kablar som har med starten att göra.
 

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
En liten uppdatering. Då fick jag låna lite bensin och var på väg att göra det du rekommenderade. Men fick också höra av en annan att ibland kan minuspolen (svarta kabeln) som är kopplat till chassit vara nersmutsat och gör att Batteriet inte ger liv. Så jag tog loss den och rengjorde det med papper (det blir rätt mycket oljerester där då oljetanken är nära batteriet).

Tänkte att äh, jag provar och koppla in batteriet. Och helt plötsligt hade maskinen ström! Efter 10-15 vrid så hostade den igång! Vilken magi!

Så då blir det premiärtur idag. Lite sent på säsongen kan tyckas. Men bättre sent än aldrig :)
 
Reactions: Boost III

Villeit

Medlem
6 aug 2021
11
3
3
44
Finland
Men till min andra efterlysning, har jagat efter den svarta delen som håller huven fast i ramen. Zoomar man in så är armarna knäckta och man behöver vara försiktig. Har jagat efter del på både skoter skroten och Bildelsbasen men ingen tur än. Nån som har några andra tips?

Mvh,
Ville
30249