Lynx ranger mountain 800 HO -04 Vs Summit 600 HO -03

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Hej, jag har svårt att välja mellan dessa 2 Lynx mountain 800 HO -04 och summit 600 HO -03, vilket är det bästa valet? Jag kommer nog köra 85% lössnö och resten led, men kanske inte så mycket led.
Är det stor skillnad mellan 800 HO och 600 HO, 800an har väll 140 hp, medans 600 HOn har 120-125? känns det? summiten är lättare känns det?

Är lynxen en väl stor maskin? jag är van att köra skotrar med mellan 50-100 hp?

Men den ska i alla fall gå bra i lössnö, ös på nu vad ni tkr!

Mvh Henry
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Kör du mycket lössnö så är summiten att föredra då ranger mountain inte var någon höjdare utanför spåret. Rotax 800an är dock en problemföljd motor så vill du ha en driftsäker maskin så gå på 600an istället.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Folk har börjat tala om rotax 800an som en motor mer och mer låter som en en 09 Polaris 800 motor..

Rotax 800an är en problemföljd motor ifall ägaren är slapphänt och inte har ett öga för när grejerna ska renoveras. Så är det.

Skillnaden mellan en 600 och en 800 i en "hur mkt känns effektskillnaden" känsla, är väldigt stor. Jag vet inte hur van förare du är, eller hur mkt du kört tidigare. Men en 600 är en maskin man tröttnar på inom tid, de är för lite effekt ibland helt enkelt..
800an är en motor som är och känns stark.

Lynxen har jag inte kört, men beskrevs allt som oftast i tidningarna som en hybrid, och inte en mountain, trots en bussig kamhöjd så var blev den inte någon gång bättre i lössnön än summiten.
 

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Okej, så det lutar mest mot en summit, vad bör man göra för modifieringar för bästa känsla och allt?

Mvh henkka
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Modifieringar brukar man göra för att de skall passa en själv och sin åkstil och användning. Kör du och upptäck själv vad du behöver...