Lynx Rave 550 årsmodell 2010

Frigge

Medlem
10 jan 2010
28
0
1
Norrbotten
Mitt första inlägg på detta intressanta forum :hello: , hoppas någon har tid och ork att läsa mitt långa inlägg.

Efter att ha knappt kört någon skoter sedan ungdomens dagar i mitten av 1990-talet så har suget kommit tillbaka rejält på sistone. Jag har kollat runt på Blocket efter en lämplig maskin och det finns hur mycket som helst att välja på. Min budget är på runt 70.000 kr och då handlar det om 3-4 års gamla skotrar med x antal hundra mil på mätaren. Tack vare mitt skotermekande inte är allt för bra har jag bestämt mig för att köpa en ny skoter, rent ekonomiskt är det korkat men det känns tryggt med 2 års garanti. Jag har varit runt hos lokala återförsäljare och tittat på följande skotrar:

- Lynx Rave 550 årsmodell 2009 och 2010
- Ski-doo MXZ TNT 550F, 2010
- Polaris 550 IQ Shift, 2010

Jag kommer att färdas själv på skotern, nästan enbart ledkörning och behöver därför ingen touring eller förlängd maskin som ex. X-Trim och Renegade. Följande har jag kommit fram till:

- 550 IQ Shift kändes helt OK förutom körställningen (jag har långa ben) och tyvärr drog priset iväg om man ville ha samma utrustning som Lynx och Ski-Doo (högre matta, dekaler m.m.).
- Lynx Rave 550 av 2009 års modell kostade 62.000 kr hos handlaren jag pratade med. Ca 10.000 kr mindre än 2010 års modell men den bygger på det gamla chassit som jag inte sitter lika bra på som det nyare.
- Ski-Doo MXZ:an och Lynx Rave 2010 är ju ganska lika varandra förutom PPS boggin i Lynxen som enligt många "kunniga" anses är bättre.

Därför har jag fastnad för Lynx Rave 550:in som prismässigt (några tusingar över 70.000) ligger rätt och har något bättre boggie än MXZ:an.

Är mitt val bra eller är jag helt ute och cyklar? Är jag kanske för gammal för dagens sportskotrar :blink1:? Finns det någon här på forumet som har testat den? Finns det någon annan skoter i samma prisklass som jag bör kolla på? Många kanske tycker att jag ska köpa en touring istället, men jag vill ha en lätt och smidig ledskoter som är kul att köra. Prestandan på de fläktkylda motorerna vet jag inte går att jämföra med vätskekylda motsvarigheter, men jag är inte ute efter hög toppfart och kommer bara att köra på leder efter kustlandet (där snön sällan är över 50-60 cm).

Tacksam för synpunkter!

20 okt 2009
48
0
1
Hallå och välkommen till forumet! :)

Jag tycker att du är inne på rätt spår med en 550. Det är trevliga maskiner. Inget snack om saken. Satsa på en Lynx 550. Det är underbart med PPS boggien. Sedan att det är ett fint chassie på dom gör ju inte saken sämre heller. Lycka till med skoterköpet.
Mvh Emil

Frigge

Medlem
10 jan 2010
28
0
1
Norrbotten
Tackar så mycket :)

Ja, Lynxen lockar mest, verkar vara en bra "nybörjar" skoter. Efter en eller två säsonger kanske man har blivit varmare i kläderna och går upp i motorstorlek (om det nu behövs).

Jag kan tänka mig att det har hänt en del med skoterutvecklingen sedan mitten av 1990-talet. Sista skotern jag ägde var en Wildcat årsmodell 1993 som hade bra prestanda på den tiden, men jag tyckte den var tung och jobbig att köra (i och för sig var jag en klen 16-årig då :bigsmile:). Kan tänka mig att dagens skotrar, och speciellt de jag funderar på, känns betydligt mer lättkörda och följsamma på en skoterled...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ja, Lynxen lockar mest, verkar vara en bra "nybörjar" skoter. Efter en eller två säsonger kanske man har blivit varmare i kläderna och går upp i motorstorlek (om det nu behövs).
Som sagt tidigare, välkomen till forumet.

X-Trim 550 F är en perfekt instegsmodell för din typ av körning, finns en stor kundgrupp till bättre begagnade också så snart du vill kliva upp till en E-Tec.
Maskinellt fullt tillräcklig och med lite finlir går bränsleförbrukningen att få till en vettig nivå (inte för att 2 eller 3 l milen spelar roll på ett par hundra mil under en vinter).
Fort är det så roligt att det blir längre turer och mera mil då dagens maskiner inbjuder till detta och deesutom har en helt annan teknisk tillgänglighet än 90 talarna för att inte säga de jag körde i ungdomen slutet 70 talet

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Nu var han ju inte ute efter en Xtrim utan en Rave ;)
Jag tycker det verkar vara ett mycket bra val!
Raven är säkert en väldigt trevlig maskin med bra prestanda upp till 80-100km/h.
och ärligt, hur ofta ligger man och kör fortare än 80-100m/h?

Jag tror den blir klockren till dig!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu var han ju inte ute efter en Xtrim utan en Rave ;)
Jo jag såg det;) men den är ju inte köpt ännu och då användningsområdet med de extra 25-30 cm mot backen och lite mera paddel blir mycket mycket bredare så ville jag slå ett slag för detta.

Läser man mellan raderna "nästan enbart ledkörning" så finns ju en tanke där mot ytterligare dimensioner i skoteråkandet och med 305:s matta så kommer man inte långt, i alla fall inte utan tummen stumt mot styret många gånger.
X-Trimen ger ju helt andra möjligheter att hänga med "kompisgänget" i alla väder och fören;).

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Skulle nog själv ändå överväga en bättre beg. Lynx 600 SDI med PPS-boggi. Men så har jag förvisso inte kört en 550F någon gång heller. Och nytt är ju nytt inget snack om saken!

Lynx tycker jag låter helrätt, även om jag nog får anses som ej objektiv i sammanhanget :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
Jag tror också du är inne på helt rätt spår med lynx 2010.
Beroende på hur fort du utvecklas och vilka krav du har räcker nog 550in ca 2 år sen vill du nog ha en större motor.

Och det går inte på något sätt att jämföra mot en maskin som fanns på mitten av 1990-talet. Motoreffekten har inte utvecklats nämnvärt men chassin och vikten (och upplevd vikt) har gjort väldigt stora framsteg. Kan ta ett exempel: har en lätt trimmad Rave 670 från 1995 och den känner man ganska fort att den har för mycket motor för det chassiet, den går då inte alls få samma kontroll på som min specialbyggda iq årsmodell 2006 med över 200hk i motor. Så visst har det hänt lite grejor på dom 11år.

Men jag tror att du kommer att bli helnöjd med en rave 550 nu till en början.

Frigge

Medlem
10 jan 2010
28
0
1
Norrbotten
Tack för alla tips och synpunkter.

X-Trim är också ett bra alternativ men jag kommer nästan enbart köra efter leder och till viss del på is.

Begagnad skoter med större motor har jag kollat efter, men med min budget så handlar det om skotrar som är ca 3 år och äldre. Nytt är nytt som någon skriver ovan och det känns tryggare för mig som inte haft skoter på många år.

Jag hör av mig när jag bestämt mig!