Lynx Rave 643 -93, bra skoter?

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
hejsan!

jag tänkte höra med er här på forumet om ni har information om lynx rave 643 -93a,
är de hållbara skotrar?
vad är de för chassi? samma tunga chassi som GLS?
dämpning? ska väl vara öhlinare orginal?
är de en bra motor?
funkar dom bra?
tar dom mycket bränsle?

ös gärna på med information om dom :)

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Som jag har fattat det är de Cobra "Mk1" chassiet alltså första modellen av det.

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Jag har en Rave 643 -93 och är väldigt nöjd, har bara haft den under den här vintern men de mil jag kört (ca 35) har den gått problemfritt. Har en matta med 32mm kamhöjd och när man lärt sig hantera den går den rätt bra i lössnö för att vara en kort maskin, det sitter Öhlinare original så dämpningen är det inget fel på, sen kan man ju renovera dom när dom börjar va färdiga.

Bränsleförbrukningen kan jag inte riktigt svara på för jag kollar aldrig, bara tankar och kör, men har inte upplevt att den skulle vara speciellt törstig.

Så är det bra pris och den är i hyfsat skick så kan jag då bara rekomendera dig att handla :)

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Jag har en Rave 643 -93 och är väldigt nöjd, har bara haft den under den här vintern men de mil jag kört (ca 35) har den gått problemfritt. Har en matta med 32mm kamhöjd och när man lärt sig hantera den går den rätt bra i lössnö för att vara en kort maskin, det sitter Öhlinare original så dämpningen är det inget fel på, sen kan man ju renovera dom när dom börjar va färdiga.

Bränsleförbrukningen kan jag inte riktigt svara på för jag kollar aldrig, bara tankar och kör, men har inte upplevt att den skulle vara speciellt törstig.

Så är det bra pris och den är i hyfsat skick så kan jag då bara rekomendera dig att handla :)

Okej det låter ju bra.

Upplever man den som tung eller vad tycker du?

B

Benz_

Dom är ganska tunga, jo tror de är öhlinare org, på dom nyare är de de iaf tror ja :D

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Okej det låter ju bra.

Upplever man den som tung eller vad tycker du?
Jag är rätt stor så jag har inga problem med den, går att bryta runt precis som man vill, är en bra balanserat chassie.

En sak som däremot inte är så där väldigt bra är bromsen, det sitter inte hydralbroms original så man får nypa lite hårdare i handtaget för att stoppa.

Men överlag är det en stryktålig och pigg maskin, min har en tendens att gå med skidorna i vädret när jag gasar på men det går ju justera bort en del.

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Stålchassi fram till -96.

Har även jag haft en 643.
Problemet jag hade med min var att den ville sura ner sig och bli svårstartad när du stannade i några minuter.
Kom aldrig underfund med det problemet.
Såg den på blocket nyss och såg att nya ägaren hade satt din en bränslekran.
Men bortsett från det så var det en trevlig skoter.

rave_643

Medlem
17 feb 2010
12
0
1
töre
hejsan!

jag tänkte höra med er här på forumet om ni har information om lynx rave 643 -93a,
är de hållbara skotrar?
vad är de för chassi? samma tunga chassi som GLS?
dämpning? ska väl vara öhlinare orginal?
är de en bra motor?
funkar dom bra?
tar dom mycket bränsle?

ös gärna på med information om dom :)
jo det är öhlinare orginal.och dom tar ungefär 2,2 liter blandad körning

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Stålchassi fram till -96.

Har även jag haft en 643.
Problemet jag hade med min var att den ville sura ner sig och bli svårstartad när du stannade i några minuter.
Kom aldrig underfund med det problemet.
Såg den på blocket nyss och såg att nya ägaren hade satt din en bränslekran.
Men bortsett från det så var det en trevlig skoter.
Stålchassie på 93-94 bara :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hej.
Jag har letat länge efter information om just denna snöskoter utan något lyckat resultat.
Är det någon som har tips på vart man kan hitta teknisk specifikation om denna.
Samt tips på internetbutiker som har reservdelar.

Jag funderar på att köpa denna i slutet av veckan och hinna med att renovera upp den innan säsongen börjar.

Jag har kört en del skoter förr, men aldrig ägt någon själv så minkunskap om skotrar är relativt begränsad.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har både instruktionsbok och sprängskisser på pdf till denna maskin.
länk här och här.

Har aldrig kört chassiet, men kan intyga att det är en fantastisk motor!

Last edited: