Lynx Rave 670 goes mountain 153"

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hej igen.

Blir mkt projekt nu. Som tur var är inte detta mitt, jag bara hjälper till.

En kompis införskaffade sig en blyklump till lynx ihjol, som inte funkade allt för bra i djupsnö, så efter ett impulls köp av en M8 matta så tänkte vi ge oss på att förlänga den lite.

Recept:
* Ett stycke järnhest
* 153" M8 matta - har hemma
* Non-slip drivhjul
* Styrhöjare
* Bredare skidor
* Bygga nytt boggie (Ekholm kopia) - påbörjat
* Höjja den fram - påbörjat
* Twinpipor - har hemma
* Mesh huv
* Projektor lysen

Ja, det är väll det som skall göras med den, till en början.

Mattan:

Bort med boggiet:

Gamla mattan borta:

Gamla och nya mattan, lite skillnad:

Boggieskenorna. Skall förlängas och få sig lite ny geometri:

Hängde dit mattan för att se hur det kan tänkas bli:

Blev en enkel höjning av framvagnen, skall letas efter längre dämpare, men nu går det bygga boggiet med rätt anliggning:

Allt för idag, imorgon blir det nya friska tag med ett par liter jäger och vinkelslipen=)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Spännande! Kommer att följas noggrannt!

Har ni några idéer till tunnelförlängning?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Äh, kom igen nu, jag måste ju få nån competition...:eyebrows:

Närå, det blir säkert kanin, funktion går ju trots allt före form. Bortsett från tjejer...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
hade jag haft någon som kunde skära ut nya tunnelsidor så hade ajg gjort de, men jag skär inte ut "Va-lookalike" tunnel för hand med rondell. Det blir inte snyggt.=P

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
hade jag haft någon som kunde skära ut nya tunnelsidor så hade ajg gjort de, men jag skär inte ut "Va-lookalike" tunnel för hand med rondell. Det blir inte snyggt.=P
Använd sticksågen, de gjorde jag...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nej, rondell funkar inte så bra... Men å andra sidan så har inte jag heller nån cnc-fräs eller vattenskärare i garaget, jag har gjort ALLT aluminiumarbete med hjälp av:

en sån:
http://www.jula.se/metallkapmaskin-mpc-500-123091

Och en sån:
http://www.jula.se/bandslip-900-w-136869

Och en sån:
http://www.jula.se/sticksag-med-bodygrip-730-w-137439

Och en sån:
http://www.jula.se/plattfil-123771

Och en sån:
http://www.jula.se/rundfil-123765

Utöver detta har jag bara putsat med diverse våtslippapper och en scotchbrite polerduk. Thats it. Inga fräsar, plasmaskärare, vattenskärare, laserskärare eller annat.

Det viktiga är att såga alla raksträckor jävligt raka från början, annars blir det skit. Jag ritade upp sidoplåtarna med ALLA linjer spikraka först. Sen spände jag fast ett långpass med tvingar som anhåll för metallkapen (Länk nr 1), sen var det bara att gasa. När jag hade sågat färdigt, så ritade jag upp böjarna med hjälp av locket från en färgburk, samt toppen och foten på en medicinmugg från apoteket. Sen slipade jag till dom plana snitten med bandslipen (Länk nr 2), grovslipade även ner rundningarna på alla ytterhörn med den.

Sen märkte jag upp alla coola hål på förlängningarna, även här kom medicinmuggen till användning som mall. Sen sågade jag ut hålen med sticksåg (Länk nr 3). Sen är det bara länk nr 4 och nr 5 kvar, filade alla icke bandslipade ytor tills snittytan blev bra även där. Om man börjar med en grov fil, och gör slutarbetet med en fin fil, så går det "ganska fort". Sen våtslipade jag allt, och polerade med polerduk.

Nu är jag iofs van att arbeta i metall, men låt oss anta att det tog mig ca 15 arbetande timmar från början till slut. Och då hade jag bara 1½ arm pga trasig axelled och kände mig fullständigt handikappad då jag höll på med dessa...

Så....?

ps. Man måste ha ett GROVT vasst blad på sticksågen om man ska såga alu med den.

*edit* Nu har jag kanske lite andra märken på en del av mina maskiner, men dessa funkar garanterat utmärkt till detta jobb!

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.175
1.008
113
Stora Blåsjön
Har också kapat nästan all alu med sticksåg på mitt bygge. Sågade även ut formen på toppen med sticksåg och den är 30mm tjock och i 6082-T6 = Hårt. Kör även tunneln i 6082-T6. Ett tips är att köra med helt vanliga såga-i-trä-blad. Och ju tjockare ju större tänder. Alla blad som det står för metall funkar inte bra. Sen köp blad i bra kvalité och inte de billigaste gjutjärnsbladen på ÖB. Sen smörja med olja eller sprit (spolarvätska med citrondoft) när du sågar så inte aluminiumet geggar fast i bladet.

Hoppas du filar lite i motorn också om det redan inte är gjort. Finns rätt mycket att hämta i 670in med rätt enkla medel och på med 44mm förgasare också finns ingen anledning att köra mindre. Sitter bara 38mm original på lynxarna så man kan säga att dom är strypta från fabrik för att inte konkurrera med ski-doo i effekt. Ski-Doo kör bara 40mm och 44or på 670.

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
mkt intressant bygge:) blir lite längre än min (144")

Hur har ni tänkt bygga mesh huven? måste själv få ner vikten på blyklumpen lite:)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Se till att få en flackare attackvinkel än vad det är original så flyter den mycket bättre på snön. Det kanske räcker med att flytta boggien något längre bakåt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Asker: Får pröva igen någon gång med dyrare blad, men att såga mina 5mm verkar inte fungera överhuvetaget. Och angående motorn tror jag inte det blir så mkt gjort åt den på bra länge. När allting lirar och fungerar så får vi se om kompisen tycker sig behöva mer effekt, det bestämmer inte jag, och allting är ju en kostnadsfråga.

TobbeP: Aluminiumprofiler bara, enkelt och smidigt. Även boggiet kommer bli flera kilo lättare, likaså dynan och framvagnen.

Mr_Smurf: Attakvinkeln kommer bli likadan som på king caten, så det är nog inga problem.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
inte lönt att följa detta nåmer. Kompisen fick kalla fötter och gav upp innan det knappt hade kommit igång. Nu rattar han F7a istället. Tråd kan låsas och slängas bort.