Lynx rave 670 HJäLP?

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Hej ni får ursäkta en okunnig tjej, men de är då här att jag äger en lynx rave 670 -96:a. Jag skulle vilja veta om de är en bra skoter och om de sitter bra motorer i dessa?, är dom driftsäker så att säga? Sen så undrar jag hur man får tag i en slutburk till en rave 670?

Mycket tacksam för svar:)
Mvh Veronica

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det är en bra ledskoter och ganska så skottsäkra motorer!
Dock är dessa skotrar rätt tunga.
Men för ledkörning och fiske så funkar dom ypperligt :)

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Okej:) så de är inga rappel motorer?
Har du nån slutburk till en sådan?

Tack för ditt intresse:)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nope jag har då inte hört något negativt med dom motorerna.

Nä har ingen sådan burk :) Men finns säkert nån på blocket eller dyl!
Ingen fara :)

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Har inte heller hört något dåligt om dessa motorer och dem har ju bra med kraft i sig!
Ang slutburken så kan du ju få mer hp om maskinen är rätt inställd men det blir ju oftast bara ett "fränare" ljud som folk stör sig på.
Har en kompis som har en speedtechburk på sin polaris och det låter alls annat än bra kan jag säga.

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Har haft en själv. Motorn är riktigt fin och bra jävla drag. Dock tunga som sägs ovanför.
Slutburk skulle jag inte rekomendera, om du nu är så att vinna nå på dom istället för att förlora hp så förlorar du ändå det i ljud. Och dom där små hästarna som man kan vinna märker du nog aldrig av ändå.

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Tack för att ni är så snäll och vill hjälpa till, vill bara säga att jag uppskattar ert intresse:)

Det var en annan sak som jag undrar över.
De sitter nå små sport luftfilter på den, och när man gasar så blir de ett bööö ljud om ni förstår hur jag menar? Men en bekant sa att de låter så med sport filter, ett insugsljud?

Mvh

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, insugsljudet blir högre med dessa jfr med orginal luftburk.

Ha koll på dessa filter om du kör i lössnö, de kan sätta igen av snö/is om man inte har snöfilter i meshtyg över dom... Då blir det som att köra med konstant choke...

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Ja men att köra med konstant choke går väl inte i längden, sen så ska den väl inte kunna gå som den ska ifall de var så?

Blir de ett bööö ljud av insuget?

Mvh

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Jag har kört flera skotrar med rotax 670 rave ( Den första köpte jag 1993) och jag har då inte haft nå bekymmer, även när dom varit ordentligt hormonbehandlade av div godis.
Det är en gammal motor som gillar ordentligt men spö!!!

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Okej:)
Har du ingen slutburk till en sådan?
Men jag undrade lite om sportfiltet, om de blir ett bööö
Ljud med dessa?

Mvh

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Inte ska skotern låta som att den "bööar" bara för att man har luftfilter...
Testa att ta lös dom och starta skotern igen , låter det likadant? Om inte testa rengöra filtrena :)

Veronica008

Aktiv medlem
9 dec 2012
62
0
6
Ja men som ett tydligare insugsljud då för att vara mer tydlig.
Sen så blir de väl ett annat ljud med dessa filter?

Hur bär man sig åt när man ska rengöra filterna då?

Mvh

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Nå nej inga burkar eller dubbel rör kvar till dessa spisar.Ett visst insugsljud finns det ju, men bara för att man byter från orginal burken till lösa filter typ "uni" så har då jag aldrig upplevt att ljudet skulle öka så markant att man skulle störas av det.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Nå nej inga burkar eller dubbel rör kvar till dessa spisar.Ett visst insugsljud finns det ju, men bara för att man byter från orginal burken till lösa filter typ "uni" så har då jag aldrig upplevt att ljudet skulle öka så markant att man skulle störas av det.
Nog fasen ökar insugsljudet med 200% om man kör utan luftburk. Burken på skotrar efter -90 benämns ju även insugsljuddämpare eller nåt sånt

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Jo som sagt visst finns ett visst insugsljud, men att det skulle öka med (200)% är ytterst osannoligt.
En ihålig plastburk utformad som dom är har ingen större dämpande effekt. Det är möjligt att på modernare maskiner att dom är utformade på något annat sätt för att ha en eventuell dämpande effekt men inte på en maskin från början av 90-talet.

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Men tanken var nog inte att köra utan, utan att använda någe form av eftermarknads filter typ (uni med snö skydd)

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Råkar veta att luftburken på dom där har en skiljevägg inuti, hålborrad och försedd med trattar. En insugsljuddämparr med andra ord...