lynx re800-08 skuren, varför ?

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
Hej.har haft problem med tomgång som jag skrivit i ett tidigare ämne och det problemet är löst :D
körde 3-4 mil idag sen tog de stopp den bara tvärdog. testade dra i snöret men helt stum :D men släppte sen men ingen komp kvar. öppnade topp och såg stor bit borta på ena kolven och liten på andra. tänkte hur är det möjligt. vände på toppen och den var insmetad i fett. så det var nog vevlagrena som haverera. eller vad tror ni ?
har ju hört att kolvarna kan fara om det är dåliga lager på veven stämmer det ?

en till fråga vars får jag tag på billiga lager till veven ?
och vad ska jag köra med för kolvar ? hemskt ogärna original för de är dyrt :)

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ang lager på veven,där ska man inte snåla då kan de va ogjort,kolvar ja där tror ja de inte spelar nån roll va man tar,spi,snopro,wiseco eller orginal,kolla Ronniesmailorder.com där kan du kolla vad kolvar kostar,borde vara lika på dom flesta BRP 800 från 08,blir mkt billigare att köpa där,du kan säkert ta lager från samma sida

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
okejokej. ska kolla upp de där. men kan de vara det som var orsaken till haveri ? att lagrena är dåliga. för de är ju därifrån fettet måste ha kommit.

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
tror det är lagrena som har farit. finns ju inte så många andra ställen som det är fett på i en motor. jag hade valt wiseco kolvar. dom ligger i ungeför samma prisklass som original men håller betydligt better än tex snopro.spi har man hört lite dåligt om men jag vet inte hur bra dom funkar själv. ta dyra kolvar så att dom håller, det är inte värt det att spara några hundralappar och sedan skär den igen för att man hade valt för dåliga kolvar

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lager köper du på Momentum. Westboms i Luleå gör jobbet. Lika bra att ta lagrena från Westboms också, så att du inte köper fel. Måste vara rätt typ av lager för att klara av varvtalen i en skotermotor...

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
okej. jo där har dom ju det. ska ringa dit och höra va dom tar. vet att en kompis lämna dit. men dom tog väl ca 4000:- för att bara rikta hans vev. tror inte dom bytte lager ens. och de lät dyrt.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom bytte 3 lager + vestake inkl lager på min, inkl riktning betalade jag under 3500:-. Så inte kostar det några 4000 spänn att rikta en vev.

_vaafaan_

Välkänd medlem
9 jan 2007
330
0
16
Norrbotten/pajala
okej. ja de lät ju inte alls dåligt. måste nog fara dit me den. fett hade dom på momentum. vet du va den heter? finns ju trådar om de men tänkte göra de enkelt:)

R

RevMan

köp inte viseco kolvar. kör på orginal eller snopro.
smidda kolvar expanderar snabbare under varmkörning än gjutna så om du slarvar med varmkörningen eller om termostaten inte skulle stänga ordentligt när du viker ut i pudret så kan de vara gonatt.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köp orginal, det brukar ju iaf hålla en 4-500 mil på 800'an. Skit kul att lägga ut x tusen på resten och sen smälla dit något som troligen inte håller samma kvalite.