Lynx rs 600 tändkurva

Den nyfikna

Ny medlem
14 jan 2025
3
0
1
Kalix
Tjena, söker med ljus och lykta tändkurvan eller bara graderna när den tänder före öd på tomgång på en lynx/ski-doo rs!! Har lite av ett ihopplock till motor så kör utan krysskil till svänghjulet och måste då ställa tändningen manuellt, vilket är svårt då jag ej vet hur den ska ställas.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.184
150
63
Säfsen
Det är ju konan som håller svänghjulet på plats, precis som primärvariatorn.
Krysskilen är bara för att tändpunkten ska bli riktig (om man inte som TS vill ha en egen tändpunkt)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Det ska ju vara konan som håller fast men har faktiskt hört olika tvåtaktare som börjat gå illa pga krysskilen gått av och således ändrad tändning. Så nog kan det vara idé med låsvätska 👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.820
853
113
Kramfors
Ja exakt krysskilen går ju sönder lätt och då flyttar sig svänghjulet omg. Senast nu i sommar höll jag på bli tokig på en gräsklippare som sabbade krysskilen stup i kvarten troligen ber på utsliten kona i svänghjulet. Jag provade limma med locktight asxiallpåsning men de höll bara 1 timme. Då vart jag tokig och satt dit ny krysskil igen men limmade med JB weld kemiska metall och nu håller den för evigt :)
Jag skulle lägga på gänglåsning eller axiallåsning som tål högsta möjliga värme för vanlig random gänglåsning blir klibbig redan vid 60-100c och vevaxeln blir hyfsat varm när man kör en längre stund och stannar, då drar tempen iväg.
Man bör ju inte köra offset krysskilar på mer än 3 grader för de blir så lite gods kvar av en kil med 4+ grader så de går ofta sönder. Och de är på moderna skotrar där man rengör noga och drar rätt moment.
 

Den nyfikna

Ny medlem
14 jan 2025
3
0
1
Kalix
har sett en hel del som kör utan krysskilen, men då gäller det ju att svänghjulet och vevaxeln har bra passform. Dem jag har sett köra utan den har tagit slippasta till ventiler och gnuggat svänghjulet på vevaxeln så det blir bra passform.
Helst skulle jag vela köra med krysskilen men kan tyvärr inte göra det (om jag inte då fräser nytt spår i svänghjulet) då tändningen blir helt galen. Så galen så motorn går åt fel håll då den väl startar. Om jag har fått de rätt så ska det vara ett sdi block och vev och då blir det inte att stämma. Då jag köpte skotern så satt det 440 system i den och den gick hur bra som helst men skulle då renovera den, och då jag tog lös svänghjulet så fanns där ingen krysskil. Har nu satt ett 600rs system i den och är då ute efter hur många grader före öd den ska tända för att allt ska lira så bra som möjligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.820
853
113
Kramfors
Slippasta va smart gör det du också men limma också med starkaste loctigt som tål högst värme. De blir ändå lätt att få lös och lätt att ta bort loctight med aceton eller bara värma o skrapa. Men hur du ska få tag på rätt tändinställning blir inte lätt. Hör med Tikka eller Mulle performance och sök på usa forum.
 

Den nyfikna

Ny medlem
14 jan 2025
3
0
1
Kalix
Slippasta va smart gör det du också men limma också med starkaste loctigt som tål högst värme. De blir ändå lätt att få lös och lätt att ta bort loctight med aceton eller bara värma o skrapa. Men hur du ska få tag på rätt tändinställning blir inte lätt. Hör med Tikka eller Mulle performance och sök på usa forum.
Har hittat 440ins och vanliga 600ho kurva men till rs är det stört omöjligt höll jag på säga. Sökt som ett tok på alla forum jag hittat utan framgång, enklast måste ju vara att kolla hur den står på en original lynx rs och ställa efter den. Men ska kika lite mer om jag skulle hitta något. Men du råkas inte veta lite på ett ungefär hur jag kan ställa tändningen utan att jag behöver vara orolig för haveri?