Lynx började utveckla skotrar 1967 och hade inget gemensamt med Ski-doo förrän 2001 i och med
lanceringen av EVO chassiet som Lynx "fick" från Ski-doo. EVO och ZX chassiet är jämförbara men ej
likadana då Lynx igentligen bara har tagit form och idéer från ZX chassiet. Jag tycker dock inte dom är s
ärskillt jämförbara då de faktist är rätt olikt byggda om man inte tittar på skotrarnas design. Fjädring m.m.
är helt olika varandra. Hade faktist en mountainskoter, som kom 2003 men avslutades 2004;
Lynx Ranger Mountain 800 (som även kom som 4-taktare. Var Lynx första 4-T). Men inte heller den går
att jämföras med någon av Ski-doos modeller då dom är väldigt olika. Ranger Mountain är iprincip bara en
förlängd Rave 800, och därmed tycker jag att den ska betraktas som en crossover, med höga kammar dock.
Lynx R-evo chassie kom 2005 i och med den revolution inom skotervärlden som startades av Ski-doo och Rev chassiet.
Även här är chassiet jämförbara men inte likadana.Designen är helt olika varandra, inte som det var med ZX/ EVO
modellerna. Även här är fjädringen helt olika varandra.
Strax efter Ski-doos XP chassie, kom lynx med REX chassiet som är Lynx modell av XP chassiet. Detta var 2009.
Dessa chassien är mycket jämförbara enligt mig, och har mycket gemensamt. Dock inte fjädringen, som vanligt är den
inte likadan. Lynx släppte även en "mid. season"-modell år 2008; RS som är byggd på REX chassiet och eftersom den
kom väldigt snabbt efter Ski-doos lancering av XP chassiet måste det ha varit ett tidigt sammarbete mellan Ski-doo och Lynx
när XP utvecklades. Annars hade Lynx aldrig hunnit få fram en modell så snabbt.
Detta var en kort sammanfattning av början på likheterna mellan Ski-doo och Lynx. Dock är dett sportchassien.
På grund av den sena timmen orkar jag inte gå in på arbetsmaskinerna. DÄR finns det mycket som Ski-doo har tagit från Lynx.
Antagligen är det just på grund av Lynx expertis inom arbetsmaskiner, som Lynx finns kvar efter Bombardiers uppköp.
Lynx har hela tiden fortsatt utveckla arbetsmaskiner, som sedan Ski-doo har tagit del av. Där finns modeller som är riktigt jämförbara.
Men kortfattat har både Ski-doo och Lynx tagit del av varandras inovationer för att uveckla märkena. "Kopieringen" har inte skett åt ett hål.
Inom sportmodellerna har fjädringen alltid varit olika varandra, och Lynx maskiner har alltid varit tyngre på grund av rjockare materialval och fler
förstärkningar. Det finns tydligt folk som fattar att torrvikten bara är ett nummer på ett papper. Bygg så det håller!