Lynx som inte vill starta

Nosediver

Medlem
7 feb 2010
28
0
1
Mora
Hej! Har en Lynx 3900 GL syncro 1990.Tog ut den ur förrådet för att åka den första turen för vintern.Den startade utan problem,körde ett varv run gården sedan dog den.Har provat att starta den flera gånger i en månads tid nu.Den tänder till om man värmer upp stiften rejält.Har bytt till en ny bensinpump och nya stift,rengjort förgasaren.Vad jag kan se så blir det gnista på stiften.Har aldrig haft några startproblem förut.Har ägt den i tre år.Gått 400 mil.Gubbkörd.
Någon som har en ide vad det kan vara för fel.
MVH Johnny:hmmmm:

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
En dum fråga: Men har du tömt tanken o slagit i ny bensin? Bytt bränslefilter?
Funkar primern?
Fyll upp en dunk med 19 liter bränsle o häll i 4 deciliter 2-taktsolja, skaka om o tanka. Prova om den går bättre...

Nosediver

Medlem
7 feb 2010
28
0
1
Mora
Primern funkar.Hade ungefär kvarts tank med bensin kvar från förra säsången.Blandade det med 5 liter ny bensin under mina startförsök.Kan jag prova med andra stift?Kör med NGK B8ES.Har även prövat start gas.

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Hade liknande problem med min 503a det var tätningen innanför tändplattan som läkte. Bensin och olja kom på tändplattan och då gick den inte få igång

Nosediver

Medlem
7 feb 2010
28
0
1
Mora
Nej har inte testat det.Ej heller snapsat i tändstiftshålen.Bara startgas utan resultat.Enda livet den ger ifrån sig har varit när jag värmt stiften med värmepistol.Då har den tändt till 2-3 gånger,sedan slut.Har tappat lusten just att göra fler försök.Höll på i fyra timmar i sträck igår.Monterade en ny bensinpump+en rengjord förgasare.Sätter mitt hopp till forumet att någon har ett tips.
Kanske prova att hälla i ny bensin eller tillsätta oktan booster?????Vad vet jag.Alla sätt är bra utom dom dåliga.

Johnny

grop

Välkänd medlem
Tänder den inte då du snappsar så måste det vara något tändningsfel eller så är du helt utan komp. Men är det bara dålig komp så borde den ju tända till.
Det är iaf min åsikt.

Men som sagt. Dåligt bränsle kan ställa till mycket problem.

Nosediver

Medlem
7 feb 2010
28
0
1
Mora
Har ej mätt kompen med instrument,men om man tar till den berömda tummen på tändstifts hålet så verkar det finnas bra med komp.Ska kolla gnistan ordentligt när det blir mörkt så att jag ser ordentligt.Men det sprakar om stiften iaf så det är nog bra.Ska testa att snapsa med fräsch bensin också.Det konstiga är att den tänder till om man värmer stiften.Sen är frågan ska man slanga ur den gamla bensinen och slå i ny eller ska man tillsätta oktan boost.Vad är bäst?

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Jag skulle chansa på tändnings fel ... vill den inte sparka igång ens med startgas så är det nog inte bränslet.
Hade ett liknande problem med en xlt som man fick bråka en massa med och kunde få den att tända till om man värmde stiften ... på den var det statorn som var dåligt.

Bre

Medlem
13 jan 2008
28
0
1
Vindeln
Hur många stift har du provat, har varit med om nåt liknande en gång, fick köpa 6 nya stift innan den sprang igång. Det kan ibland vara gnista men stiften är ändå paj.

NGK är enligt min mening ren skit, kör numera på Denso!

Sen så är ju bensin en färskvara, äldre bensin än 3 månader bör egentligen bytas ut!

Nosediver

Medlem
7 feb 2010
28
0
1
Mora
Har kollar stiften nu.Har blå gnista på båda stiften.Vilka stift rekomenderar ni till min maskin.Ska finnas några som tål nedsurning.Tacksam för svar.Har fått förslag på att det kan vara statorn det är fel på.Då får man väl ingen gnista?? Ska byta bensin också.

Nosediver

Medlem
7 feb 2010
28
0
1
Mora
Vet ej.Hur kollar man det.Kommer ihåg nu att den har tänt till några gånger när den har stått utan tändstift en dag och utan att jag har värmt upp dom före.
Såg också nu att stiften inte blir blöta fast jag drar 10 drag med choke.Är nog något med förgasaren ändå.Knepigt jag har ju blåst ren den nyss.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nålventilen i förgasaren brukar jäklas då dom stått still ett tag.
Ta lös förgasaren, sätt på en slangbit på "bränsle in". Ta bort flottörhuset och blås i slangen samtidigt som du för hand för flottören upp och ner. Verkar den öppna och stänga som den ska?

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Testa att hälla en Cola-kork med bensin i varje cylinder. In med nya stift. Då ska den hoppa igång. Är skotern sur kan du hålla en tändare ovanför tändstiftshålet och be någon sakta dra i snöret. Då ska gaserna ifrån bensinen tändas och tjoffa upp en låga ifrån cylindern. Ha tändaren strax bredvid tändstifts hålet och inte över så att du bränner handen.

Nosediver

Medlem
7 feb 2010
28
0
1
Mora
OK Ska försöka testa under dagen.Det är inte roligt att stå ute i kyla och snö ock fippla.det snöar just nu.