Spänningsregulatorn för batteriladdning är ju kombinerad med en likriktarbrygga. Om felet är att en av dioderna i bryggan är trasig, så kommer laddspänningen att bli för låg.
Om statorn har en trefaslindning (alltså tre ledningar från den till regulatorn), så blir det också dålig laddning om det är avbrott på en av faserna.
Kortslutning mellan någon av växelströmsledningarna och jord leder också till dålig - men kanske inte helt obefintlig - laddning.
Jag har också varit med om flera gånger på skotrar och andra fordon att dålig laddning har berott på ärgade kontaktdon någonstans på vägen mellan regulator och batteri, eller någon jordpunkt som har varit lös eller sönderärgad. Man bör koppla isär alla misstänkta kontakter och kolla hur stift och hylsor ser ut, inte bara vara nöjd med att det ser bra ut när de sitter ihop.
För att kolla om batteriet är boven, så sätt det på laddning med en vanlig batteriladdare med låg ström (max 1 A), om spänningen då inte når upp till minst 13,8 V efter ett halvt dygns laddning så har det nog minst en kortsluten cell. Man kan också prova att ladda batteriet fullt, låta det stå orört några dagar och sedan mäta spänningen, då ska den vara minst 12,6 V om batteriet är i ordning.
Om batteriet ser uppsvällt ut på kortsidorna och känns hårt där, så är det hopplöst sulfaterat och då behöver man inte mäta, det är bara att byta. Uppsvällda men mjuka kortsidor är fullt normalt på ett batteri som har några år på nacken, i synnerhet om det någon gång har frusit.
Om det är ett batteri som man kan fylla på vatten i, så har jag märkt att om ett sådant har stått länge med för låg nivå och man sedan fyller på vatten, så blir det ofta kortslutning i en eller flera celler ett par timmar efter påfyllningen.