Lynx ST-800 eller Ski-Doo GT-800 ( 2002 - 2003 ) Köpråd... ?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Är i färd att uppgradera min kära Skidoo GT583 från 98 då jag är ute efter lite mer pulver efter att ha testat grannens skoter.

Jag har lyckats begränsa mig till två alternativ men skulle vilja ha era synpunkter på dessa. I båda fallen gäller det skotrar av 02-03:ans årsmodell.

* Det absolut viktigaste är komforten. Om ena märket har lyckats krama ur några extra hästar är av underordnad betydelse. Vilken av skotrarna är den bästa glidaren enligt er? Åker oftast 2 vuxna på den (ca 110 + 80 kg).

* Är det någon av modellerna som har några generalfel som man ska titta särskilt noga efter?

* Har för mig att Rotax hade lite problem med 800-motorerna, åtminstone på Renegaden. Hade den någon speciell motor eller är det exakt samma som sitter i "mina" skotrar?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
De maskiner du frågar om är i princip exact samma skoter förutom att maskinerna har helt olika boggie och framvagn.
De bygger på samma grund chassie ZX / EVO
Jag har för mig att LYNX'en dessutom har lite annolunda tankutformning ( till det bättre om man kör ensam = aktiv körning )
Mitt val hade utan tvekan blivit LYNX'en pga av dess överlägsna fjädring gentemot Ski-Doo'n
Men oavsett val så byt skidor till SLP Powder Pro = Det blir som en ny skoter.

:) Lycka till !



.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Sv: Lynx SportTouring800 eller Ski-DooGrandTouring800

Ja det är just boogie/framvagn som är den stora frågan. Vilken är bäst.

Har provkört båda modellerna och tycker mig uppleve att Lynxen kräver tuffare tag/högre hastighet för att jobba ordentligt medan Ski-Doo:n är lite mer en glidare. Är detta sant eller är det bara en inställningsfråga?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Lynx SportTouring800 eller Ski-DooGrandTouring800

Ja det är just boogie/framvagn som är den stora frågan...
Vilken är bäst ?

Har provkört båda modellerna och tycker mig uppleve att Lynx'en kräver tuffare tag/högre hastighet för att jobba ordentligt medan Ski-Doo:n är lite mer en glidare.
Är detta sant eller är det bara en inställningsfråga ?

Dina slutsatser är delvis rätt men det går utan vidare att justera in LYNX'en så att den är som en svärmorsdröm om du vill cruising åka efter en led med frugan.

Ställ dig själv frågan hur mycket du kör ensam med maskinen ?

Visar det sig att du kör tex 60 % ensam med maskinen så är valet tveklöst LYNX.

Om NI däremot ständigt åker 2-up och touring i moderata farter så kanske Ski-Doo'n är det bättre val.



.
 

sampe71

Medlem
30 aug 2006
30
0
1
Väja
Köp LYNX!!! Har en -02 Sport Touring 800, och jag har bara gott att säga om den! Den funkar PRECIS lika bra i cruisingfart med familjen också! MEN!!! När du "våldar" på efter riktigt stygga och knöliga leder är Lynxen outstanding!!! ...tycker jag iaf! Men det är ju min personliga åsikt!;)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
OK - ni har nog övertygat mig om att Lynxen är att föredra... men hur är det med 800-motorerna.

Har en kopis som köpte en sprillans ny Renegade (tror det var en 02:a) och han hade inget annat än problem med den motorn. Bl.a. så skar den efter typ 8 mil, den gick varm, ojämn tomgång och diverse andra fel.

Har varit runt och tittat på några 800:eek:r och många är redan renoverade trots att de bara har gått 3-500 mil. Köper man sig en massa problem eller??? Har blivit oerhört bortskämd med min 583:a som bara går och går.

Har tittat på några 800 SDI:er. Hur är dessa? Går de billigare eller är det bara en massa elektronik som kan krångla?
 

sampe71

Medlem
30 aug 2006
30
0
1
Väja
Ja... Jag har läst och hört mycket om problemen ja me... Det är ju lite oroande faktiskt, men än så länge har jag inte haft några problem med min iaf! Den hade gått drygt 100mil när jag köpte den -03/04 och nu har den gått ca 550 mil! Den har väl iof ganska lätt att blinka med varningslampan om ja kör sakta och med pulka, men det är väl inga direkta problem. Det enda negativa kan väl vara bränsleförbrukningen! Jag ligger mellan 2,9 - 3,5 liter milen, men vid lite "busigare pojkresor" till fjälls har jag faktiskt vid ett tillfälle snittat 5,25 liter/mil!?:eek: vid en tankning!!! Gick väl iof "RÄTT" hårt då...:cool: men ändå... Köpte en Mbrp lättviktsburk, och så har jag drevat ner 5 kugg, o då går den lite snålare...

Nej, nu är det packning som gäller... Kittelfjäll på sön. morgon!!!!:D

Ha de!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
OK - ni har nog övertygat mig om att LYNX'en är att föredra... men hur är det med 800-motorerna.

Har en kopis som köpte en sprillans ny Renegade (tror det var en 02:a) och han hade inget annat än problem med den motorn.
Bl.a. så skar den efter typ 8 mil, den gick varm, ojämn tomgång och diverse andra fel.

1. Har varit runt och tittat på några 800'or och många är redan renoverade trots att de bara har gått 3-500 mil.
Köper man sig en massa problem eller ???

2. Har blivit oerhört bortskämd med min 583:a som bara går och går.

Har tittat på några 800 SDI:er. Hur är dessa ?
Går de billigare eller är det bara en massa elektronik som kan krångla ?

1. Vad gäller Serie-III motorerna så har de helt klart problem....
Se bla. här :
http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=6932
Dock så går det att fixa till problemen själv ;)

2. Att hitta en lika driftsäker motor som någon av de olika "RV" motorerna går inte !! :mad:




:) F**n jag är ju tom själv numera ägare av en 800 HO :)



.
 
Last edited:

sampe71

Medlem
30 aug 2006
30
0
1
Väja
Mmmm... till sommarn måste man nog ta o byta kolvarna, lager och packboxar... Känns säkrast de, efter det man läst...;)

Hoppas den håller fjällveckan nu bara....:rolleyes: