Jag kan rekommendera en skandic 600 istället som är byggd på samma chassi men är en decimeter smalare mellan skidorna. Den blir mycket smidigare.
Jag tycker att skandic 600 är den mest fascinerande skoter jag nånsin kört. Jag menar, visst den har en rotaxmotor så du får helrenovera den en gång per säsong.
Men, hur i helvete gjorde lynx? De lyckades med att tillverka en skoter som är en hejare på allt. Chassit är underbart välbalanserat trots att man sitter som en hösäck och styret är anpassat för dvärgar och/eller 10-åringar. Det är sällan man kör en så fantastiskt smidig maskin trots att det är en bredbandare. Skandicen, som är smalare än st:n har skidorna innanför huvbågen så när du kör så kan du kryssa runt i skogen och låta bågen ta alla smällar när du t ex ska mellan några träd. Du slänger inte upp skotern på en skida men så länge du inte försöker bråka med skotern så har den en framkomlighet som få skotrar matchar. Eller om jag säger såhär; när jag fastnar med skandicen saknar jag ibland M8an, när jag fastnar med rmk:n saknar jag båda.
Den är riktigt lättkörd, har en fantastisk komfort trots att du sitter som en hösäck och den är lite som ett lok att köra i lite fart. Skotern är lite som en humla. Man förstår inte hur den gör det men fan vad fascinerande det är att titta på.
En annan fördel om du ska dra lite är att variatorn är anpassad för att dra med på riktigt. Den här skotern tillverkades innan brp insåg att dem kunde tjäna pengar på att sälja remmar.
Commandern t ex, som alla nya brp har den där gummi- och slirkänslan hela tiden. När du drar tungt känns det hela tiden som att du slirar lite på kopplingen i en bil. Du gasar och du får en gummibandskänsla. Inte kul. Och numera har brp börjat ställa in variatorerna på fyrhjulingar på samma sätt.
Efterföljaren yeti var sämre på nästan alla sätt. 100kg tyngre, mycket mer ömtålig, inte alls samma balans och sen hade variatorn blivit lite gummiband. Inte konstigt att länsstyrelsen bara köpte in några provexemplar men sen valde att behålla sina gamla skandic 600.