Lynxsport touring som inte laddar batteriet

firro

Medlem
13 jan 2016
15
0
1
Jag har Lynx sport touring H.O 2003 som inte vill ladda batteriet.

Har felsökt enligt https://www.gosnow.se/snoskoter/felsokning-stator där jag konstaterade att ohm talet var en aningens off i förhållande till guidens värden.
Så jag jag bytt den men de hjälpte inte.

Felsökte vidare och med hjälp av https://www.gosnow.se/snoskoter/felsokning-voltregulator
Där jag för fick resultat som gjorde att jag köpte även en ny voltriktare/regulator:

Mätare (röd)
till batteri (+)

Mätare (svart) till: Specifikation / Innan byte/ Efter byte:
Statorkabel 1 OL / OL / OL
Statorkabel 2 OL / OL / OL
Statorkabel 3 OL / OL / OL
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mätare (svart)
till batteri (+)

Mätare (röd) till: Specifikation / Innan byte/ Efter byte:
Statorkabel 1 0,2-0,8 / -OL / OL
Statorkabel 2 0,2-0,8 / -OL / OL
Statorkabel 3 0,2-0,8 / -OL / OL
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mätare (röd)
till batteri (-)

Mätare (svart) till: Specifikation / Innan byte/ Efter byte:
Statorkabel 1 0,2-0,8 / 0,49 / 0,49
Statorkabel 2 0,2-0,8 / 0,49 / 0,49
Statorkabel 3 0,2-0,8 / 0,49 / 0,49

Mätare (svart)
till batteri (-)

Mätare (röd) till: Specifikation / Innan byte/ Efter byte:
Statorkabel 1 OL / OL / 2,83
Statorkabel 2 OL / OL / 2,83
Statorkabel 3 OL / OL / 2,83

Så tyvärr ingen skillnad efter Likriktarebytet.

Har även felsökt pickuperna och där är de väl lite knepigt med då jag får 6VAC och inte 12 VAC som förväntat, men jag tänker att skotern går ju bra endå så borde inte vara det som strular?
Jag hade lite större avstånd än rekommenderat 0,381 så justerade så att jag inte fick in 0,4s bladmått. Men de gav ingen skillnad på antal Volt.

Nån som har nån idé på vad de kan sitta i? har sökt efter elschema på maskinen men de finns inte att uppbringa vad jag kan se.
Sen stämmer inte sprängskissen heller riktigt när man tittar på hur el kablaget ska se ut där om man tittar på kablar från statorn/pickuperna till CDI boxen.

Jag har mätt - på batteriet mot jord och de är försummabart litet motstånd så borde inte påverka laddningen.
Om jag mäter VAC innan likriktaren så istället för att öka spänningen vid gaspådrag så sjunker spänningen.
Vi nått tillfälle har den legat upp mot 10 VAC men sedan när man gasar sjunker den ned mot 6 VAC vilket känns helt bakvänt.
Batteriet är också bytt om nån undrar det :)

/Peter