du vet väl att det sitter en japsemotor i Arcticen, just sayin....Arctic cat är inte så mkt bättre heller, dom ligger efter i utvecklingen av teknologi, japanerna är grymt mkt smartare än en fet jänkare.
och som alla vet så måste man ha exem salva med sig när man skruvar a-c och "special verktyg" för att a-c teknikerna glömde gå på matte lektionerna i lågstadiet, a-c = amerikansk taiga ;P
Länge lever YAMAHA
Om man ska ta upp saker som dom olika tillverkarna har bidragit med för att göra skoterkörningen bättreJag säger inte att Yamaha är ett dåligt märke.
Har Yamaha på mitt trumset och mina souround högtalare. Men nu pratar vi väll snöskotrar och inte bojsänken och instrument?
Sen vet jag inte om jag tycker att ac ligger efter såpå mycket i utvecklingen... Kan ha fel. Har ett A4 papper med punkter dör AC har betett sig väldigt pinsamt och anskrämligt. Men den delar jag inte ned mig av.
En annan sak som idag är ganska välkänt i skoterkretsar är väll mountain segmentet.
Nu ska jag inte påstå att någon skoter alls föra 2000 är något att ha i lössnö, men jag vill tycka att ac var första märket som erbjöd en (för den tiden?) djupsnömaskin.
Visst, Ski-doo hade sin gröna summit, men alla kan nog vara överens om att det var en touring och inget annat.
AC var väll enligt vad jag kan minnas även det första märket som utvecklade ett eget chassi åt sina mountainmodeller. Resterande Märken bra länge bara hade förlängda sportmaskiner.
Vad har yamaha bidragit med till skotervärlden? Och att utveckla något som redan funnits måste vi väll inte göra, då isåfall alla märken har uppfunnit samma saker, fast i egen version.
Om du tycker det är reven som gett upphov till hur skotrar framförs idag så är det dags att vakna. Visst det var ett REVolutionerande chassit, men under de 50 år som skotrar funnits för gemene man så finns det väll bra mycket andra saker som är större rent historiskt. Att motorn blev placerad framför styret istället för bakom exempelvis. Vet ej vem som var först med det men inte var det då Ski-doo.Om man ska ta upp saker som dom olika tillverkarna har bidragit med för att göra skoterkörningen bättre
Så lär väll ändå Brp och ski doo ligga på plats #1 då dom ioch med sin Rev -03 förändrade helt hur en skoter skall framföras! Arctic satte ribban tidigt med A-armarna.. Men Polaris bara apar efter dom och tillför inte ett S**t.
Och ändå blir Summit 800 efter i snön!130 hästar och tar 7 liter milen.
Du kanske ska köra med någon som kan hantera sin maskin?Och ändå blir Summit 800 efter i snön!
Att gult folk är så insnöade och dumma som tror att vi aldrig tagit klivet dit vi är idag oavsett reven eller inte. Hur skulle det se ut om AC inte kom med a-armarna? Skulle det sitta trailing aramar på skidoos då? Och utan glidboggiet från AC, skulle de haft rullboggie också?Nej det va inte det jag skrev,läs igen. Dom förändrade helt hur vi kör skoter,alltså vad dom bidragit med för utvecklingen av snöskotrar. Körställningen är definitivt en milstolpe i uvecklingen.
När menar du att semi-insprutningen räddade skotrarnas överlevnad?
Vet faktiskt inte hur det var med rmk. När kom den? Sks var väll bara en lite längre skoter som allt som oftast kom med dubbeldyna och bred framvagn. Rmk var smalare och hade enkeldyna vilket bör klassas som "mountain".Angående mountain, kom inte RMK innan Arctics maskiner? Eller klassar du inte den som riktig?=)
Polaris hittade ju på konceptet SKS, vilket får framstå som en av dom mest lyckade genom tiderna =)
Dock ska dessa amerikan skotrar ha jävligt mkt skit för en sak, och det är att det tog fan fram till 2010(eller senare) att ge fan i tum! Sen en allmän brist på kvalitets känsla när det kommer till finish och passform jämfört med Japanen å Kanadickfinnen.
Nu är du offtopic din yamahanisse. Kasta skit och spela inte sweitz!Tänk om nått fabrikat skulle ta fram en skoter som aldrig skulle krångla och skulle passa alla...vad skulle det pratas om i denna tråd då ?
Men en tankte som slog mig...hojar är ju också väldigt extrema också med avseende på vikt och effekt...men jag har inte hört om samma problem bland hojar som det är bland skotrar. Satsar tillverkarna mera på hojarars utveckling/tester än på skotrar? Känns ju som att det är vi åkare som är testpiloter för skotertillverkarna.