Man måste nog ha ett elschema till hands och studera konstruktionen grundligt för att kunna säga något bestämt om hur man ska mäta.
Jag gissar dock att det i det här fallet är en trefasstator och att det ingår en likriktarbrygga i regulatorn, så att all elenergi som förbrukas i skotern tas ut i form av likström?
En bra början är att mäta batterispänningen under körning och kolla att den håller sig omkring 14 V (oftast lite drygt 14 V) i stort sett oberoende av varvtal, vilka elförbrukare som är igång osv. Spänningen kan förstås få sjunka litegrann på tomgång.
Om man har tillgång till oscilloskop och kan kolla hur "ripplet", alltså växelspänningskomponenten som finns överlagrad på spänningen ser ut, så ska alla "toppar" vara ungefär lika. Om var tredje eller var sjätte topp avviker från de övriga, så tyder det på antingen ett fel i likriktaren i regulatorn eller ett fel i statorlindning eller kablage mellan den och regulatorn.
Ett annat prov som bör göras är att mäta att inte regulatorn "tjuvdrar" ström från batteriet då motorn står stilla.