Mätare

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har en volvo 142 -73 som bruksbil. Sedan har jag en 144 -70 med en trimmad B20 i. Har tänkt att flytta över den motorn till 142an då jag vill ha dom ca. 120hk i bruksbilen ist. Sj bytet kommer inte att bli några större problem då det passar rakt av då det är samma motorer i dom.

Men de jag tänkte var att när jag får ner en starkare motor i den så vill jag ju kunna hålla lite mer koll på motor å så. Så därför tänkte jag höra med er här på forumet om ni vet om vart jag kan få tag på billiga mätare till bilen? Farsan sa att han har en helt ny oljetryckmätare liggandes så jag har ju iaf en mätare fixad men behöver några till.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Motorn som ska i är ju inte helt org. bla. K-kam, 3,6mm snedplanad topp, kolvar å stakar är utbytta mot mkt starkare saker, sen är de mer saker gjort på den motorn oxå. org 82hk - ca. 120 är ganska så mkt trimmat ändå.

Jo, visst överlever den väl ändå men sen ser de ju lite bättre ut oxå :p Å sen vill ja iaf ha en varvräknare i den, kan va kul att se vad den varvar å så. plus att de kan va bra att veta vart den ligger i varv på ex. tomgången.
Dom övriga mätarna är ju mest för att de kommer bli lite fränt :p

Hela bilen är tänkt att bli en så kallad Pro Touring bil. Dvs en bil man kan använda som vardagsbil, köra långturer med å så. Men den ska ändå ha ganska bra prestanda :)
 
6

600xrs

Skippa alla extramätare!
Byt motor och kör bara, det du gjort åt motorn gör inte att den ligger på gränsen så min personliga åsikt är skippa mätarna och polera lacken för pengarna.

Peta bort 73'ansgrill framblinkers och skaffa från -72 eller äldre, mycket snyggare :)

Extra mätare förstör utseendet på en gammal fjortistvåa
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Skippa alla extramätare!
Byt motor och kör bara, det du gjort åt motorn gör inte att den ligger på gränsen så min personliga åsikt är skippa mätarna och polera lacken för pengarna.

Peta bort 73'ansgrill framblinkers och skaffa från -72 eller äldre, mycket snyggare :)

Extra mätare förstör utseendet på en gammal fjortistvåa
Problemet med att byta blinkerserna är att det kommer bli stora hål efter org blinkerserna, har kollat på de redan.

Visst motorn är väl inte extrem å den ligger som du säger inte på gränsen. Det går att plocka ur en B20 ganska mkt mer effekt, närmare bestämmt runt 200hk utan tvångsmatning. Med kompressor eller turbo kan man ta ur närmare 450hk ur dom. Det är för övrikgt inte jag som har byggt motorn, det har en föredetta ägare till den andra bilen gjort.

Extra mätarna kommer monteras i ett litet mätarhus som kommer fästas i hålet där org högtalaren satt mitt uppe på instrumentpanelen. Varvräknaren kommer att fästas i vänster a-stolpe. tanken är att den ska gå att göra om till orginal utan några större problem om man önskar att göra de nån gång.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Den här sidan www.blueride.se har ju lite allt möjligt. Klart du ska ha mätare i bilen om du vill, din bil så du kan väl ha mätare överallt om du vill. :D
Tycker det ser rätt häftigt ut med lite extra mätare i bilen, vill gärna se bilder när du är klar. :beer:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Klart de ska sitta extra mätare i bilen :D

Det kommer bli ett långtidsprojekt men nått kommer väl att hända lite då å då :) Funderar på att lägga upp en tråd i mod-forumet men är osäker på om bilar får vara med där oxå..

Farsan hittade en helt ny oljetrycksmätare i en låda för kanske 30 min sen :) Visst den är 40 år gammal med den funkar ju :p

Det som mest troligt kommer bli första punkten att fixa är att sätta flytta över sportratten från 144an till 142an :) sen ska jag ringa en ja känner lite grann i morgon å höra om han har kvar varvräknaren jag funderade på att köpa av han i vintras. :)

Om ni vill att jag ska slänga upp en projekttråd så gör jag de :)
 
6

600xrs

Problemet med att byta blinkerserna är att det kommer bli stora hål efter org blinkerserna, har kollat på de redan.
Äschdå, en svets lite plåt och färg så är det snabbt gjort, och vilken skillnad det blir sen.
När man lika bygger om fronten till 'gamla' så kan man byta baklysen också, även dom till 'gamla' modellen.

Vill man bygga om och inte återställa till originalskick så är det rätt schysst att fälla in regplåten bak också. Sen 242 turbo dörrar så man slipper den lilla rutan i dörrarna.

Nästan så man börjar sakna sina gamla fjortistvåor nu när det gått ett par år :)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hittade en 240 med svart skinninredning i toppskick ida när vi va påväg hem från motormässan i östersund. Vi ska ringa upp han som har den i morrn å höra vad han ska ha för bilen. Då tar vi dom stora baklysena, dom som går hela vägen in till reg-plåten och sätena och möjligen hela instrumentpanelen till 142an. Då måste vi bara byta klä om dörrsidorna och bitarna på sidorna av baksätet :)

Är sugen på att bygga en egen lite customfront till den :)

Jo, dörrarna från 242 har jag redan funderat lite på men dom är faktiskt ganska bra dom små ventilations rutorna, spec när de e varmt å man kör på landsväg så öppnar man dom å får in kall och frisk lutf utan de störande ljudet :)