Finns inga tillsatser som höjer oktanen såpass mycket att det gör någ skillnad. Enda som kan höja okt är mängder av den farliga toulenen eller köra på 30% etanol.
Men kör man 15-50% etanol måste den mappas om och det passar bäst 4taktare. 2 taktare blir mer skärbenägen på etanol så det ska man ge F i.
Man kan köra 95okt i alla 2taktare som 4taktare speciellt nu när det blir mer o mer etanol i mackarnas 95okt. Det blir och är redan uppimot 10% etanol i tankarna nu så det blir i närheten av 96okt kan man säga lite grovt.
Många nyare insprutare har ju säkerhetssytem för spikning = den sänker tändningen en aning så den inte spikar. Så det enda som händer då är att den kan gå lite sämmre.
Som ex testade vi en Ac F1100 turbo i helgen på 95okt som inte rek med trimbox 210-240hk läget och inte ens i 177hk org läget skulle man köra 95okt enligt Arcitcat. Den spikade absolut inte i 177 läget och inte heller i 210 läget. Men då är det en spedverks omprogramerad box så jag vet inte hur en helt standard box funkar.
240hk läget testade vi aldrig 95okt för där anser jag man ska köra 98okt för säkerhets skull, eller rättare sakt för att inte den ska
sänka tändningen.
På F1000 12an sänks tändläget direkt vid en spikning och förblir sänkt tills man stängt av den och resetat så det är idiotsäkert.
Däremot rek jag köra på paybacks drivmedelsförtärkare vid 95okt och även 98 okt för den sänker värmen på ventiler och ventilsäten + att den förbättrar förbränningen. Samma sak i tvåtaktare så sänks friktionen av boret som drivmedelsförstärkaren innehåller + bättre förbränning.
Men om man nu har en tvåtaktare eller 4takt och den märkbart sänker tändningen= effekten har man inget val än att köra 98okt tyvärr. man kan då måsta sänka kompförhållandet en pissaning genom att montera en eller 2 extra bottenpackning under cylindrarna (eller bygga en spacer av aluminium eller koppar. Då kan bestämma viket kompförhållande man vill ha som passar 95okt + att på tvåtaktare blir porthöjderna lite högre = en aning mer sluteffekt. En 4taktare tappar därimot lite sprutt av kompsänkning men det är försumbart.
Slutplädering....
Om man har en insprutare och vill prova 95okt bör/måste man först ta reda på om den modellen har antispiksensor ,dvs sänker tändning om den spikar för då är det lungt.
Kör man en äldre insp eller förgasmoppe bör man ha koll på hur spikning låter och ser ut på kolvar och topplock innan man kör 95okt.
Aning långt inlägg ,,hehe