Mått på mattan,Yamaha Exciter

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
borde vara... 38x307x19 om det är en kort...
stoppade 38x307x32 på min srv och blev väl lite bättre i snön

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Precis, mattan är 38 bred , 307 lång , delningen är 2,52. Kan rekommendera en kamhöjd runt 25mm. Mer än så är risken stor att det tar i kylflänsen längst fram såvida det inte är bytt till mindre drivhjul. På min har jag en matta från en Mxz 500 -99 fungerar kanon! Vart som en helt ny maskin.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Har bytt matta på min Exciter (förlängd -93:a) och noterade att 32mm kamhöjd knappast går dit, 28mm är det högsta utan att göra någonting.
Jag bytte till 32mm (från en RX1 Warrior), men då skar jag ner den precis där kylarna sitter i bandtunneln (3mm), den kritiska punkten är längs fram i bandtunneln.
Men om man flyttar bak kylarna, alternativt sätter mindre drivhjul så går det bra.
Hastighetsmätaren kommer att visa lite fel om man byter drivhjul, men det får man ta i så fall.
Måtten som anges är korrekta, 307 för den korta modellen och 345 på min långa.
M.V.H
/Tobias

exciter_2

Medlem
8 feb 2011
14
0
1
Östersund
Okej det är så att jag inte vill köra fast så fort man kör utanför leden. VIlken matta ska man ha. Har hört att Ripsaw är inge bra i lössnö eller vad säger ni?

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Vad beträffar mattans mönster så har jag ingen aning om vad som är bra eller dåligt, jag kör för lite för att kunna bedömma det.
Men drivhjulen sitter på drivaxeln, och det är dessa som greppar i mattan och driver den framåt.
Boggiehjueln är de andra hjulen som du ser, som har till uppgift att mattan ska rulla lättare, och vinklas på rätt ställe.
M.V.H
/Tobias

Last edited: