m7 162´ ork?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Orkar en m7a med en matta som är 162` 57mm?
Då menar jag inte bara puder utan körning uppför å lek osv,

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Aldrig själv kört en men aldrig hört någon som haft en klaga på det heller, men med tanke på hur friskt 700motorn skottar med 153" längd ska inte 162" vara något problem..

Men själv tycker jag för att få 700motorn rolig så krävs först och främst ett variatorkitt och sen även dom små justeringar som är kända på dessa motorer... Utan dessa mods kan jag tänka mig att den upplevs som en riktig slangbella:)

Aldrig aldrig märkt någon skillnad alls i "trötthet/ork" när jag ägt både 141" och 153" iaf..

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har en polare som har kollat på en M7a fast den är 162" med 57mms matta och vi vart som fundersam om den verkligen skulle orka med den mattan utan några problem , och han är ingen van skruvare och bor för långt från mig för att jag bara ska kunna tvärspringa dit å hjälpa han, därför vill han ha en skoter som ska funka på direkten han köper en :)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Då är han förmodligen inte heller människan som försöker få ut så mycket som möjligt ur maskinen han äger? och kanske därför inte heller upplever slangbells-effekten alls/lika mycket som tex jag gör?

Bäst är nog att han testar den själv, jag tror absolut den orkar när den fått fart på mattan även fast den är org i variatorerna och att fastna lära han inte behöva oroa sig för allt för ofta;)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
nä han kör original för han klarar inte av att fixa själv :)
Men det låter bra iaf :) ska säga detta år han imorgon :)
För valet står mellan dom 2 som är på blocket just nu.

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Kom att tänka på en annan grej Ang m7... boggieskenorna är väll inte kända att hålla så jätte bra. Har själv erfarenhet av det då på en 153, a . Lär väll inte hålla bättre på en 162... någon med erfarenhet? Kan vara bra att tänka på vid köp...

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Nej dom bör man förstärka oavsett vilken längd man har.. Själv har jag alltid varit för slö för att förstärka i förebyggande syfte så man har fått åka runt med spruckna skenor dom senaste 6-7åren:/