M7 eller iq rr

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Har en iq rr och är sugen på att prova en lång och har fastnat för en m7 05 och undrar om det är "värt" att byta från 08 till 05.
Även om det finns några uppenbara problem med maskinen.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Vilka är problemen? Kända fel på maskinen du funderar på eller vanliga fel så som klena boggieskenor tex?

Är ju stor skillnad på en RR å en M7.
Att hoppa och landa hårt eller tokköra efter led är ju typ uteslutet med en M-serie.
Om du däremot har närhet till friåkning eller helt enkelt inte kör hårt och vill kunna ta dig ut längre utanför leden så kan jag rekommendera M-modellen.

Har en 05:as M-serie själv med 141" som jag fortfarande håller på att lära mig köra, har haft korta skotrar tidigare och det är ju stor skillnad att köra en smal maskin utan krängningshämmare.
Hur som så blir jag mer och mer övertygad om att det är just en sån här maskin jag borde ha skaffat när jag köpte första skotern i vuxen ålder.

Mvh Erland

Saxzor95

Välkänd medlem
27 mar 2011
410
0
16
Utanför Älvdalen
Om du har nära till friåkning kan jag rekommendera en M7a har själv en 153a den går kasst efter led tycker jag, men funkar nästintill perfekt utanför och är skön och lätt körd för att vara ganska så gammal. Enda nackdelen är attack 20 mattan som jag inte kommer överens med.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jag kör också M7 153" dock med challenger matta, provkörde kusinens iq rr 136" och det är helt sjukt så mycket mer följsam M7an är utanför spåret. Iqn vinner dock med hästlängder på leden.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är mer utmaning att köra m serie på led, än att köra iqn på sidanav leden.

Utmaningarna i djupsnö är väll det man letar efter och med en m serie kan man testa gränserna mer än på iqn utanför leden.

Så jag skulle vilja säga att med en M skulle du ha roligare både på och av leden, just pga du kan utmana dig själv mer:)

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
kör 70% lössnö och 30 % led men bor vid kusten och undrar om m7an inte blir lite väl extrem här.
Jag hoppar i Lössnö och puder.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag förstår mig inte på dom som säger att M7an går dåligt på led!
Visst, det blir en helt annan körstil men det går att köra sjukt fort med dom.
Känns inte bångstyrig och jag kör då fortare med den än en iq rr, så länge leden inte är alltför stökig :)